
 
 

The Thesis committee for Christian Daniel Kelleher 
Certifies that this is the approved version of the 

following thesis: 
 
 
 

A Consideration of Development Journalism 

In the Context of Rwandan Newspapers, 2013 

 
 
 
 

APPROVED BY  
SUPERVISING COMMITTEE:  
 
 
Supervisor:  ____________________________  
                        George Sylvie  
 
 
                      ____________________________ 
                        Renita Coleman  

 
 

 
 



 
 
 

A Consideration of Development Journalism 

In the Context of Rwandan Newspapers, 2013 

 
by 

 
Christian Daniel Kelleher, B.A., M.L.I.S. 

 
 

Thesis 
 
 

Presented to the Faculty of the Graduate School 
of the University of Texas at Austin 

in Partial Fulfillment 
of the Requirements 

for the Degree of 
 
 
 

Master of Arts 
 
 
 

The University of Texas at Austin 
 

May, 2014

 
 



A Consideration of Development Journalism 

In the Context of Rwandan Newspapers, 2013 

by 
 

Christian Daniel Kelleher, M.A. 
 

The University of Texas at Austin, 2014 
 

SUPERVISOR: George Sylvie 
 
 
 Twenty years after the 1994 Genocide against the Tutsi, the country of Rwanda 

continues to struggle to realize successful strategies for national development. 

Development journalism is a widely practiced media model that implements theories of 

communication for development. Through content analysis of two Rwandan daily 

newspapers, one an independent English language newspaper and the other a 

government-owned Kinyarwanda language newspaper, this study examined the form 

that development journalism takes in Rwanda to understand more about the way it was 

implemented in the country, the historical, cultural, and structural challenges by 

development journalism and media more broadly in Rwanda; and the potential for 

development journalism to impact national development. Strong support was found for 

government sponsored pro-market programs demonstrating modernization and 

dependency theories of development rather than a pro-poor, participatory 

development and communication strategy. 

iii 
 



 
 

Table of Contents 
 

 
Introduction …………………………………………………………………………………………………………………. 1 

Background ………………………………………………………………………………………………………………….. 3 

Literature Review, Development Communication and Development Journalism ……….. 19 

Research Questions and Methodology ………………………………………………………………………. 44 

Results ……………………………………………………………………………………………………………………….. 55 

Discussion ………………………………………………………………………………………………………………….. 67 

Conclusion …………………………………………………………………………………………………………………. 78 

Appendix ……………………………………………………………………………………………………………………. 80 

References …………………………………………………………………………………………………………………. 81 

 

iv 
 



 
Introduction 

 Economic development remains a fundamental concern for much of the world, 

with development goals remaining elusive, and the success of many development 

strategies unclear. While journalism research in the developed world increasingly 

focuses on new media technologies, much of the world's population continues to 

struggle with basic needs and often lacks means of access to even old media 

technologies such as newspapers and radio. If journalism does in fact influence society, 

and journalism research is not to further increase gaps between the haves and the have-

nots in an information society and become simply a myopic consideration of marginal 

impacts at the technological cutting edge, there remains an important place for study of 

fundamental principles that apply to new and traditional technologies alike. Among 

those fundamental questions, the role that journalism can or does play in national 

economic development persists unanswered, and thus critical. This paper continues the 

inquiry into the role of journalism in national development by examining its practice in 

the developing East African nation of Rwanda. 

 Development journalism is a journalism method that aims to promote 

improvements in living conditions for people in developing countries. The model rests 

on a foundation of development and communication theories, and has evolved with 

those theories. Development journalism has been defined in part by its departures from 

traditional Western journalism, and those differences have at times made it 

1 
 



controversial. The development journalism model, and research on its potential impact 

on society, had its hey-day in the 1970s and 1980s (Vilanilam, 1979; Mckay, 1993). In the 

decades since, practice and research have continued fitfully as media, governments, and 

scholars strive to find successful strategies to improve the lives of millions of people 

around the world. In order for development journalism to contribute to societal 

improvement in countries like Rwanda, renewed vigor is needed in research to 

understand the processes through which development communication can be effective. 

 

  

2 
 



Background 

 The small East African country of Rwanda became a focus of the world's 

attention when its centuries-long simmering ethnic conflict and civil war of the 1990s 

exploded into genocide during 100 days in the summer of 1994. As many as one million 

ethnic Tutsi and politically moderate Hutu Rwandans were killed in violence planned 

and perpetrated by ethnic Hutu extremists. The brutal events were the result of 

hundreds of years of ethnic division exasperated by decades of European colonial 

policies focused on political control and economic development, and infamously 

enabled to some extent by the country's mass media (Beyene, 2012).  

 Ethnic and socioeconomic class divisions in the modern Rwanda date from the 

15th century, when Tutsi herdsmen established hegemonic control over Hutu farmers. 

The monarchic Tutsi umwami king eventually ruled the hierarchical Rwandan society 

through a strict patron-client system that subjugated the Hutu lower classes of farmers 

and laborers to the will of the wealthier Tutsi cattle owners. The historical meanings of 

the terms Tutsi and Hutu and their political significance were not fixed racial or tribal 

traits, but fluid and based in economic status rather than ethnicity before being 

"substantially altered within the context of the colonial state" (Newbury, 1988, p. 10).  

 Rwanda's colonial history began in the late 19th century, and though not long, 

had direct and indirect, but frequently negative, consequences that have repercussed to 

the present. Landlocked and inaccessible, Rwanda was first colonized by Germany, 

3 
 



which introduced the earliest plans for economic development by seeking to build a 

railroad to increase trade, income, and ultimately taxes. As a result of the First World 

War, Rwanda became a Belgian colony from 1916 to 1962.  

 The Belgians continued the Germans' emphasis on economic development. 

Belgian officials "agreed that economic development in Rwanda was essential, and that 

it could take place only if the administration gained firmer control over the kingdom" 

(Dorsey 1994, p. 14). They established that firmer control through enforcement and 

manipulation of the umwami monarch's power. While enabling a high degree of control, 

however, the historical patron-client system was not conducive to economic 

efficiencies.  Belgian attempts at promoting efficiencies in agricultural production and 

trade through the 1920s and 1930s began to erode the economic and political controls 

that the Tutsi patrons (shebuja) wielded over their Hutu clients (abagaragu). 

Modernization schemes aimed at improving production centered in the Hutu population 

heightened ethnic divisionism, and “because of the Belgian development policy, Hutu 

became both the impetus and the central components for the formation of 

development capital" (Dorsey 1994, p. 19; and Newbury, 1988). 

 With increased Hutu economic autonomy came increased political power, and in 

Rwanda's first municipal elections in 1960, the Parti du Mouvement de l'Emancipation 

Hutu (Movement of Hutu Emancipation Party, PARMEHUTU) political party won the 

majority of seats. A 1962 referendum abolished the monarchy and established Rwanda 

4 
 



as a republic led by President Gregoire Kayibanda, the PARMEHUTU party leader who 

had previously been a newspaper editor. King Kigeri V, who had assumed power less 

than three years earlier following the mysterious death of longtime monarch King 

Mutara Rudahigwa III, fled into exile.  

 Internal and regional political conflicts marked Rwanda's first republic. Tutsi who 

had fled the country before independence invaded from Burundi in 1963, and the 

government's response killed an estimated 10,000 Rwandan Tutsi and sent many more 

thousands into exile. In 1973, Major General Juvenal Habyarimana took power from 

Kayibanda in a bloodless coup, and the new ruling party became the Mouvement 

Revolutionnaire National pour le Developpement (National Revolutionary Movement 

for Development, MRND). Economic development remained slow and frequently 

hampered by border conflicts with neighboring countries.  

 A single party political system remained in place until the 1990s when the 

political process began opening to multi-party participation.  One effect of this 

democratization was that "as new political parties emerged, new journals with an 

extremely critical voice entered the fray and not without consequences" (Dorsey, 1994, 

p. 32). Privately owned newspapers such as Ijambo, Kanguka, Isibo, and Kangura, that 

were associated with political movements, began openly fomenting dissent and conflict. 

 In 1990, at the request of the Rwandan government, the World Bank 

implemented the Structural Adjustment Program (SAP) focused on reducing Rwanda's 

5 
 



dependency on production of coffee, the country's main cash crop, and increasing 

efficiency in agricultural production and energy production with the goal to increase the 

country's gross domestic product. Writing in 1993, historian Dorsey stated, "despite the 

war and civil unrest, the country's most pressing problems are still economic 

development, food security, and population density" (1994, p. 35).  

 On April 6, 1994, a plane carrying President Habyarimana was shot down above 

Kigali by still-unknown attackers. That event triggered plans by Hutu extremists to begin 

the systematic and brutal elimination of the Tutsi from Rwanda. 

 

News Media in the Genocide and Beyond 

 While it has been debated whether the Rwandan media played a causal role in 

the 1994 Genocide, it is commonly held that the role of news media was at the very 

least a key in facilitating the killing (Thompson, 2007; Carver, 1996, cited in Mironko, 

2007; Beyene, 2012). Two media outlets in particular, the newspaper Kangura and radio 

station Radio-Television Libre des Milles Collines (RTLM) were implicated in perpetrating 

the Genocide. Leadership of each media organization was convicted of genocide by the 

International Criminal Tribunal for Rwanda (ICTR). Hassan Ngeze, founder and editor of 

Kangura, and Ferdinand Nahimana and Jean-Bosco Barayagwiza, founders and 

managers of RTLM, were found guilty of acts of genocide and crimes against humanity. 

In its legal findings, ICTR said that "through fear-mongering and hate propaganda, 

6 
 



Kangura paved the way for genocide in Rwanda, whipping the Hutu population into a 

killing frenzy," and that "a specific causal connection between the RTLM broadcasts and 

the killing of [Tutsi individuals and their families]—either by publicly naming them or by 

manipulating their movements and directing that they, as a group, be killed—has been 

established" (ICTR, 2003, p. 292). Among the news media activities cited in the 

judgment was the cover of Kangura No. 261 that answered the question "What 

Weapons Shall We Use To Conquer The Inyenzi Once And For All" with the graphic of a 

machete. 

 As noted above, opening the political process to multiple parties in 1990 resulted 

in a proliferation of private news outlets. Beyene (2012) identified three contributing 

structural factors in the media's promotion of genocide: ownership, journalism training, 

and market segmentation. Media outlets that were implicated in the Genocide were 

privately owned with strong ties to political parties; there was a complete lack of 

professional and ethical journalism training in Rwanda; and the segmented media 

market failed to provide audiences with diverse and critical perspectives.  

 Rwandans’ experience with the media and the Genocide resulted in a public 

suspicious of media motives, and a lack of media credibility (Beyene, 2012). As Kanuma 

proposed, "Because many in Rwanda's news media were willing accomplices in the 

dissemination of the ideology of mass murder, today the press is in the unenviable 

1 An image of the Kangura No. 26 cover is attached as Appendix 1. 

7 
 

                                                           



position of being trusted less by most people than the government" (2006, p. 22). A 

Reporters Without Borders report noted that "Rwanda’s media is still haunted by the 

mass killing of its Tutsi population in 1994 and the big part played in preparing and 

carrying it out by media outlets" such as Kangura and RTLM (2011). The process of 

national reconstruction and peace-building involved "a total change in the media, with 

the appearance of English-language publications and growth of a Kinyarwanda-language 

media," (RWB, 2011) but the Genocide's legacy has had a negative impact on press 

freedom because of government restrictions on perceived dissent and incitement. 

 

State of Media in Rwanda. 

 Building a professional media infrastructure has been an ongoing challenge in 

Rwanda. The country has had a short history of mass media. Newspapers have been the 

longest established news media outlets. Kinyamateka, begun in 1933 by the Catholic 

Church, was Rwanda's oldest newspaper until it ceased publication in 2013. The 

government newspaper Imvaho ("Truth") began publication in 1959 (Kabuye, 2012). The 

English-language The New Times, founded in 1995, has advertised itself as the country's 

first daily newspaper, an accomplishment less than 10 years old. 

 Before the 1994 Genocide against the Tutsi, there was no professional school of 

journalism in Rwanda, and the country had no tradition of formal journalism education 

or training (Thompson, 2007). Journalists were either trained on the job, or in fewer 

8 
 



instances, outside the country. The first professional journalism program was 

established in 1996 at the National University in Butare, but "its original curriculum was 

very theoretical and focused on the role of the media—not the formation of journalists" 

(Thompson, 2007, p. 25). As recently as 2009, Patrice Mulama, executive secretary of 

Rwanda's Media High Council, remarked that of the more than 400 registered Rwandan 

journalists, only 27 percent have "some journalistic training" (Haba, 2009, p. 4). 

 Since 2002, media in Rwanda have been overseen by the Media High Council 

(formerly the High Council of the Press).  The Media High Council (MHC) has described 

itself as "an independent public institution whose primary responsibility is to promote 

and protect media freedom and regulate the media by ensuring respect of the law and 

professional code of ethics in Rwanda" (Media High Council (MHC), 2010-2011, p. 5). 

The MHC controls accreditation of journalists (in 2010 there were 141 accredited print 

journalists, about 30 percent of the total accredited journalists) and media licensing (33 

licensed print media outlets, with only one outside Kigali), and arbitrates complaints for 

such things as defamation or intimidation. A focus of the MHC is to emphasize the 

media's contribution to national unity and reconciliation. MHC has expressed its belief 

that media at this stage of Rwanda's socioeconomic development should be 

"informative (an informed citizenry is a catalyst to socio-economic growth), educative 

and entertaining at the same time" (2012, p. 18). 

9 
 



 The Media High Council could have a critical role in addressing Rwandan's 

mistrust of media based on the country's historical experience of hate propaganda and 

incitement to violence. According to Beyene, countries with "press councils and 

journalism training are more likely to regulate such undesirable behavior and discourse" 

(2012, p. 16). The establishment of the Media High Council and annual reports on the 

state of the media may be aimed at addressing such distrust of the media as well as the 

government's tendency to silence critical voices under the guise of suppressing hate 

speech.  

 The Rwandan government has been widely considered to be antagonistic toward 

press freedom, though there have been signs of improvement. In its 2013 country 

report on Rwanda, Freedom House rated the press "Not Free" and gave poor marks on 

the legal, political, and economic environment of the media. Freedom of the press is 

guaranteed by Article 34 of the Rwandan constitution, but Freedom House noted that 

"other clauses broadly define circumstances under which these rights can be restricted, 

and in practice the media remain under the tight control of the government" (Freedom 

House, 2013). As described by Freedom House, this control takes the form of strict 

regulations and accreditation and licensing requirements. 

 The Freedom House report illustrates the media dilemma in Rwanda; in order to 

address the historical experiences of unregulated, untrained and untrusted media, the 

government instituted controls that have been viewed as antithetical to the free 

10 
 



practice of the press. But some scholars feel that extra controls may at times be 

necessary, that "Africa needs a condition where subversive elements from outside will 

not be permitted to perform disruptive communication" (Lee, 1986, p. 189). Rwanda's 

historical experience with unfettered private media development resulted in media 

outlets that fomented discontent and, ultimately, violence. Beyene (2012) noted 

Western democracies also have free speech limitations, for example with incitement to 

violence not accepted speech. In the Rwandan context, that balance has been more 

delicate ethnically and politically and has resulted in conditions where any speech that 

promotes disunity or hate could be considered incitement. Freedom House noted that 

the government had made "progressive amendments" to its 2009 media law, but that 

significant limitations and periodic abuses of the press persist. 

 The result has contributed to an uncertain media environment. Much of the 

focus on media within Rwanda has been on sustainable enterprise models, freedom, 

and responsibility from an indigenous African perspective (MHC, 2012, p. 13). Rwandan 

President Paul Kagame also has expressed his sentiment on the importance of unbiased 

local journalism over "misrepresentation" from outside journalists (MHC, 2012, p. 13). 

Significant structural challenges remain a reality for indigenous Rwandan media, 

especially for non-government-supported outlets. Kanuma stated that "the independent 

press has never earned money and so it can afford neither the staff, the infrastructure… 

nor the capacity to publish newspapers or broadcast on a regular basis," trapping 

11 
 



independent media "in a vicious cycle of poverty" (2006, p. 22). Underpaid journalists 

may be susceptible to corruption and influence by large investors or the government. 

Rwanda has experienced regular media outlet failures resulting from high production 

costs, low circulation, lack of advertising revenue, and government intervention. In 

2012, there were "several dozen" publishers registered with the government, though 

"only about 10 of them published regularly" (Freedom House, 2013). 

 A 2010 study by Search for Common Ground, a nongovernmental organization 

focused on conflict prevention, presented the difficult conditions for newspaper 

publishers in Rwanda. While almost half of survey respondents nationally never read a 

newspaper, only 5 percent nationally read a newspaper every day, with a slightly higher 

7 percent of respondents in the capital Kigali. This result was qualified, however, by the 

fact that many newspapers are not published every day. Another 14 percent read a 

newspaper more than once a week, and 33 percent once a week or less. In contrast, 77 

percent of respondents listened to the radio every day or nearly every day. Of the four 

most frequently read newspapers in 2010—Imvaho Nshya, Umuseso, The New Times, 

and Kinyamateka—only two, Imvaho Nshya and The New Times, continued to publish 

through 2013. 

 Low readership numbers for newspapers in Rwanda, however, belie the relative 

importance that the medium has maintained for agenda-setting in the country. The 

relative proportion of the news hole in newspapers as opposed to the high 

12 
 



entertainment content of radio and television, for example, yields an outsized possibility 

for agenda-setting by newspapers. The High Council of the Press's Rwanda Media 

Monitoring Project (RMMP) in 2004 reported that of 16 media outlets in all formats, two 

newspapers, The New Times and Imvaho Nshya, carried by far the most news items, 

more than double the number on the national Radio Rwanda (p. 9). Pollock et al. noted 

that newspaper circulation was growing annually in Africa, and that newspaper 

coverage was particularly relevant because "newspapers set news agendas for 

broadcast media (e.g. radio) to communicate broadly to the public" (2010, 10). While 

newspapers may be considered elite media, they nonetheless "play a very important 

agenda-setting role" (Haque, 1986, p. 86) for other media.  

 Historically, newspapers' role in agenda-setting was illustrated during the 1994 

Genocide against the Tutsi. Between 1990 and 1994, "Kangura set a trend" that 

provided the media generally with "a language and tools with which to convince the 

population to undertake violence as a form of 'self defence'" (Kimani, 2007, p. 111). The 

media market in Rwanda at the time was dominated by radio, as it continues to be 

today, but newspapers played an important agenda-setting role. Radio broadcaster 

RTLM, as a strategy to animate its audience, drew from the Kangura newspaper with 

questions like "In which issue of Kangura will you find the sentence "We have no more 

Tutsi because of Kanyarengwe"? and "When did Kangura become the voice to wake up 

the majority of people and defend their interests?" and listeners were encouraged to 

13 
 



read issues of Kangura to learn more (Temple-Raston, 2005, p. 33). Before the 

Genocide, issues of Kangura were known to be widely shared, photocopied, read aloud, 

even framed (Kagwi-Ndungu, 2007). 

 The agenda-setting capacity of newspapers is very relevant for development 

journalism, a model of journalism practice that promotes national economic 

development. Salawu (2001) noted how newspapers offer functions conducive to 

development communication that radio and television do not. Newspapers have 

enduring qualities that broadcast media do not, and can be read and re-read as 

convenient, or stored away for future use. Salawu (2001, p. 173) quotes Nwoso that 

print also offers flexibility in the place, speed, and time of exposure to development 

news items that promotes and understanding of development as processes rather than 

events. 

 

Journalism and Development in Rwanda 

 Journalism is recognized in Rwanda as playing an important role in national 

development. While there is little indication in the literature of any formal development 

journalism training program for Rwandan journalists, Rwandan authorities have 

recognized the media's role in national development. President Kagame tied the 

country's media reform efforts to its national development, stating, “In Rwanda, we 

regard the media as an important partner in our country’s development. That is why we 

14 
 



have made reform of the media a priority” (cited in Lootsma, 2012). Louise 

Mushikiwabo, minister of information, noted that the media have a responsibility to 

promote the government's Vision 2020, its national development plan, and stated that 

media ethics do not require them to "follow what the government says," but to lead in 

the direction the government wants to go. Vincent Karega, then minister of natural 

resources, also noted the media as an important contributor to development (Haba, 

2009). The recognition of the importance of the press for national economic 

development has extended even beyond Rwanda's borders. The board chairman of the 

Media High Council described an aim of The African Editors Forum (TAEF), hosted in 

Rwanda in 2012, to "help the realization of the vision set by the New Partnership for 

African Development (NEPAD) and the African Union (AU) in evolving the continent's 

political and development terrain" (MHC, 2012, p. 5). 

 At a 2012 MHC National Dialogue on Media Development meeting, Collin Haba, 

managing editor of The New Times, stressed that the public was not interested in 

negative news, but the trend was for development journalism to be more profitable and 

that "weekend papers which carry development stories are maintaining circulation" 

while Western-style dailies were struggling (MHC, 2012, p. 49). Reported comments 

from the floor at the meeting also stressed the government's role in communicating 

positive development stories to the media. 

 

15 
 



Rwandan National Development 

 National economic development is, unsurprisingly, a priority in Rwanda. Rwanda 

is a small country, and with a population of 11.3 million in 2012, has one of the highest 

population densities in Africa. One of the poorest countries in the world, its gross 

national income (GNI) per capita in 2012 was US$ 570, which was more than double the 

2005 GNI per capita of US$ 278 (Africa Development Bank, 2013). Rwanda's 2012 

Human Development Index (HDI) rank was 167th out of 187 countries, with an HDI of 

0.434 on a scale of 0 to 1. The United States, by contrast, ranked 3rd in HDI, with a score 

of 0.958 and GNI of US$ 43,480 (UNDP, 2013). Some three quarters of the Rwandan 

population was engaged in the agriculture sector. The infant mortality rate was 

92.9/1000, and life expectancy was 55.7 years. The mean number of years of schooling 

in 2010 was 3.3. 

 The Rwandan national development plan is called Vision 2020. The goal of Vision 

2020, inaugurated in 2000, is "to transform Rwanda’s economy into a middle income 

country (per capita income of about 900 USD per year, from 220 USD in 2000)", which 

would require an annual growth rate of over 7 percent. To accomplish that growth rate, 

Vision 2020 aims to "transform from a subsistence agriculture economy to a knowledge-

based society, with high levels of savings and private investment, thereby reducing the 

country dependence on external aid" (MINECOFIN, 2000). Vision 2020 emphasizes six 

"pillars" with three cross-cutting areas: 

16 
 



Pillars of the Vision 2020 
1. Good governance and a capable state 
2. Human resource development and a knowledge-based economy 
3. A private sector-led economy 
4. Infrastructure development 
5. Productive and market-oriented agriculture 
6. Regional and international economic integration. 
 
Cross-cutting areas of Vision 2020 
1. Gender equality 
2. Protection of environment and sustainable natural resource management 
3. Science and technology, including ICT 
 

Ansoms and Rostagno (2012) examined the progress that Rwanda had made in the first 

decade of its Vision 2020. While they acknowledged that the country had met its GDP 

goal during that period, and had realized great success in effective technocratic 

governance and trade, Ansoms and Rostagno noted that in the first years of Vision 2020, 

while the percentage of the population living in poverty declined, the absolute number 

of people living below the poverty line actually increased, and they warned that "rising 

inequality seemed to be a major problem" (2012, p. 430). The focus of the plan, they 

stated, was on modernization, neo-liberal large-scale investment for maximum growth 

that failed to address issues that most directly impacted—and engaged—the poor 

majority. According to Ansoms and Rostagno, the government's focus on trade and 

business (explicit in Pillars 3, 4, and 6, but touching on all of them) meant that "poverty 

and inequality issues are inherent in the growth model" and contributions to broad 

poverty reduction "debatable" (p. 441). Even successes in good governance had focused 

on top-down efficiencies rather than participatory growth and feedback from the 

17 
 



grassroots level. As Ansoms and Rostagno described it, Rwanda had success at its 

development strategy, but ultimately the focus of that strategy was growth from the top 

rather than poverty reduction from the bottom. Such a top-down model would recall 

the country's historical colonial experience with development plans. 

 

  

18 
 



Literature Review, Development Communication and Development Journalism 

 Development journalism is a model for media participation in national 

development. Examinations of development journalism are frequently, and 

productively, firmly placed within the theoretical contexts of development and—

encompassing the broader context in which development journalism is situated—

development communication.  

 

Development Theory 

 The model of development journalism has grown from and evolved with theories 

of development. Definitions of "development" reflect a broad uncertainty of 

development as a complex concept difficult to precisely define, and this vagueness 

reflects the many cultural and economic preconceptions or assumptions grounding any 

theory of development. The difficulty in defining development is reflected in a meta-

analysis of development journalism studies by Fair & Shaw (1997) who found that only 

about one-third of studies conceptualized a definition of development. So while 

development and development communication literature offers no prescriptive 

definitions, the shifting—and sometimes contradictory—conceptions of development 

nonetheless provide significant insight into the development journalism model. 

 Leading development communication scholars Melkote & Steeves (2001) 

presented development conceptually in very simple form as "improving the living 

19 
 



conditions of society" (p. 33). Asian media scholar Cruz Quebral (1971) defined 

development as "the transformation of a country and the mass of its people from 

poverty to a dynamic state of economic growth that makes possible greater social 

equality and the larger fulfillment of the human potential" (p. 101). Domatob & Hall 

(1983) described development as "counteracting the dependency relationship of 

colonialism and promoting the supercession of the traditional, tribal-based societies by 

institutions supporting the new nation state" (p. ) Focusing on rural development, 

Edeani (1993) described development as "the transformation for the better of the 

physical, psychological, social, economic, political, and cultural conditions of the rural 

populace" (p. 123). 

 Servaes (2004) and Melkote & Steeves (2001) each described three paradigmatic 

periods in the evolution of development theory. One can place the construction of each 

of these paradigms within a specific historical moment, but the prioritization and 

application of all three remain relevant. The first paradigm, beginning just after the 

Second World War and lasting well into the 1960s, was that of the "modernization 

paradigm." The modernization or "dominant" theory of development was "based on 

neo-classical economic theory, and promoting and supporting capitalist economic 

development" (Melkote & Steeves, 2001, p. 34). It assumed the historical model of 

economic growth in the West as applicable to overcoming underdevelopment in the 

20th century, where all societies pass "through similar stages, evolve to a common point: 

20 
 



the modern society" (Servaes, 2004, p. 57). Modernization was expressed in Rostow's 

controversial, and now largely outdated, five Stages of Economic Growth, ultimately 

achieving "the age of high mass consumption" (Melkote & Steeves, 2001, p. 84). 

 The "dependency" paradigm marked the second historical moment in the 

evolution of development theory. Beginning in the post-colonial independence period, 

the dependency paradigm reflected the "elevation of the aspirations of the newly 

independent nations of the Third World for political, economic and cultural self-

determination and an ideological distancing from Western forms of modernization" 

(Banda, 2006, p. 2). Melkote & Steeves described dependency as the "critical" paradigm, 

challenging the "economic and cultural expansionism and imperialism of modernization" 

(2001, p. 34). For development to occur under the dependency paradigm, a developing 

country needed to break the exploitative ties of the West and should "dissociate itself 

from the world market and opt for a self-reliant development strategy" (Servaes, 2004, 

p. 58). 

 The third and most recent development paradigm, termed "empowerment," (or 

alternatively, liberation, or emancipation), recognized the common reliance on 

hegemony in the modernization and dependency paradigms, and shifted the uni-

directional development processes from outside-in (from the developed West to the 

undeveloped Third World), or top-down (from governments to the people), to multi-

directional, with the local community as its foundation. As White (2004) stated, it was 

21 
 



increasingly agreed that "the fundamental flaw in development theory and practice is 

the logic which has initiatives of development process emanating from government or 

NGO programmes being controlled by urban-technical elites in alliance with 

international development agencies" (p. 7). The theory built upon Paolo Freire's writings 

on liberation and conscientization—the building of social consciousness—and as the 

name "empowerment" indicates, the paradigm re-focused the locus of power in the 

development process, and attempted to shift that locus from capitalist markets or 

national governments to the grassroots level. Empowerment proponents Melkote & 

Steeves (2001) proposed that "real change may not be possible unless we address 

power inequities between marginalized individuals and groups at the grassroots and 

those who make policy and aid decisions" (p. 36). 

 Development today is most often operationalized by the Millenium 

Development Goals (MDG) adopted by the United Nations Development Program and 

formally endorsed by 189 nations in 2000 (Tshabangu, 2013). The MDGs described eight 

development targets for 2015: 1. eradicate extreme poverty and hunger; 2. achieve 

universal primary education; 3. promote gender equality and empower women; 4. 

reduce child mortality; 5. improve maternal health; 6. combat HIV/AIDS, malaria and 

other diseases; 7. ensure environmental sustainability; and 8. develop a global 

partnership for development (UNDP, 2013, p. 60). While operationalized in the MGDs, 

however, the UN quantifies development in its Human Development Index. 

22 
 



 Stevenson (2004) proposed that the UN Human Development Index statistical 

definitions of development reverted to "near-universal acceptance of the traditional 

Western definition" (p. 91) of modernization theory. With the introduction of the 

Human Development Index by United Nations Development Program, measures of 

development became standardized comparisons to Western conditions, including such 

things as per capita gross domestic product. Unsurprisingly as a result, Stevenson noted, 

development remained defined by Western conditions such as the free market and 

democracy. The Rwandan Vision 2020 development plan also reflects a more 

modernization theory over participatory theory of development (Mutebi et al, 2003; 

Ansoms & Rostagno, 2012). 

 

Development Communication Theory 

 It is a widely accepted assumption that the media play a central role in the 

promotion of development (Edeani, 1993, 126; Domatob & Hall, 1983, 9; Ocwich, 2010, 

250; Xu, 2009, 2). Exactly what is that assumed influence, and how it occurs, has shifted 

with the evolution of development theory described above. 

 The modernization paradigm was driven by strong media effects and Rogers' 

(1962) diffusion of innovations theory. As development communication researchers 

adopted the diffusion of innovations theory, they firmly believed that "the necessary 

route to the development of an individual from a traditional to a modern person was 

23 
 



the acceptance of new ideas from sources external to the societal system" (Melkote & 

Steeves, 2001, p. 145). Communication scholars, including Schramm, Lerner, and Pye all 

reflected the state of communication research at the time in promoting a one-way flow 

of information, described as the hypodermic needle of mass communication effects, as 

the preferred stimulus for development (Jacobson, 2004, 69; Murthy, 2001, 6). 

 That theoretical conception of communication of strong effects and diffusion 

remained largely intact with the emergence of the dependency paradigm of 

development. Critical analysis introduced concepts of political economy that didn't 

necessarily change the effects or processes of communication, but did result in shifting 

the seat of the source of communication from market or technological forces to the 

newly independent governments. Under the dependency paradigm, nation-building and 

development initiatives maintained the "two-step flow model of media influence, with 

the notion of 'opinion leaders' playing a key role in bringing about modernizing practices 

among their fellow citizens" (Banda, 2006, p. 2). Development communication, 

however, counted new imperatives that included promotion of formal national 

development agendas and national cohesion. As Lent (1978) expressed the post-colonial 

position of dependence:  

Because Third World nations are newly emergent, they need time to develop 
their institutions. During this initial period of growth, stability and unity must be 
sought; criticism must be minimized and the public faith in government 
institutions and policies must be encouraged. Media must cooperate, according 
to this guided press concept, by stressing positive, development-inspired news, 

24 
 



by ignoring negative societal or oppositionist characteristics and by supporting 
governmental ideologies and plans (p. 12). 

 

Berger (1997) suggested that development communication theory that proposed such a 

government-media partnership to "successfully stimulate social improvement, political 

stability, and economic growth" (p. 13) was largely unsuccessful in practice owing to its 

hijacking by government propaganda. A further result was that development 

communication became "mired in the shrill UNESCO debates concerning cultural 

imperialism, Third-World dependency, and Western media hegemony in the 1970s and 

1980s" (Berger, 1997, p. 14). Those debates coalesced around UNESCO's New World 

Information and Communication Order that pitted newly independent developing 

nations against the West in an attempt to rebalance unequal power in international 

communication. 

 The empowerment development paradigm introduced into development 

communication the participatory model. That resulted in the possibility of a dramatic 

shift in development communication processes, if not a clearly formulated new 

development communication process2. Under the modernization or dependency 

paradigms, a classical "extension" process was employed that would transmit or diffuse 

new technologies or improved practices to the uninformed rural poor. Instead of the 

2 Servaes (2004, 58), for example, has termed the empowerment paradigm "another development," 
highlighting that "there is no universal path to development, and that development must be conceived as 
an integral, multidimensional, and dialectic process which can differ from one society to another."  

25 
 

                                                           



transmission value of communication, the empowerment paradigm, by contrast, 

stressed the organizational value of communication through participation at the 

grassroots level. Leading proponents of participation strategies in development 

communication Melkote & Steeves (2001, 336) described a participatory approach in 

which individuals and communities were engaged—perhaps by a "development support 

communicator" (White, 2004, p. 12)—to articulate and manage development goals 

rather than having them directed from the outside. Participants themselves became the 

change agents for development, resulting in ownership and trust in the process, and 

increased potential for success. 

 

Definition(s) of Development Journalism 

 In a meta-research case study of 20 development journalism studies published 

between 1967 and 1986, Fair (1988) remarked that "in terms of conceptualizing 

development journalism, no consensus was found" (p. 168), citing the difficulty of 

applying conceptual definitions to development journalism or national development. 

Nearly half of the studies examined by Fair included no conceptual definition of 

development journalism. Of those that did, definitions included "any news that relates 

to the primary, secondary or tertiary needs of a country's population," "news that 

satisfies the needs of a country's population and contributes to self-reliance," "news 

that related to development or to social, economic or political problems," and, in two 

26 
 



cases, included positive or "good news" characteristics. Operational definitions of 

development journalism, on the other hand, while displaying variation, were part of 

most studies with "topics or categories of the news that were considered to be 

development journalism" (p. 169). Conceptualizing development journalism means 

considering journalism practice from theoretical and ethical perspectives different than 

those common to Western practice. Haque (1986) presented the Western media system 

traits as having "evolved primarily as a commercial libertarian system" with news 

content characteristics such as "negativity, elite individual and event orientation, 

emphasis on human interest, drama, conflict and so on" (p. 84). Common definitional 

elements of development journalism included its promotional intent, focus on process 

rather than events, and more recently, its participatory structure. 

 The promotional or "good news" quality of development journalism, in contrast 

to the negativity of Western media, was frequently a definitional element of the model. 

The development journalism model was first expressed by Alan Chalkey working with 

the Philippine Press Institute (Mckay, 1993; Tshabangu, 2013). Writing in a training 

manual for development reporters, Chalkey proposed:  

A journalist's main task is to inform, to give his readers the facts. His secondary 
task is to interpret, to put the facts in their framework, and where possible to 
draw conclusions…But you have a third task, a positive one. Perhaps the best 
word for it is 'promotion.' It is your job not only to give the facts of economic life, 
and to interpret those facts, but to promote them, to bring them home to your 
readers. You must get your readers to realize how serious the development 
problem is, to think about the problem, to open their eyes to the possible 
solutions – to punch a hole in the vicious circle (quoted in Mckay, 1993, p. 239). 

27 
 



 

Edeani (1993) elaborated further in his definition of development journalism as: 

the kind of journalism which pays sustained attention to the coverage of ideas, 
policies, programmes, activities, and events dealing with the improvement of the 
life of a people…and insists that reporting of and commenting on events by the 
mass media must be constructive and committed to the improvement of the life 
of the people. This orientation differs from that of Western journalism which 
holds that news reporting should not take any stand one way or the other but 
should merely present the facts and allow the people to make up their minds – 
the usual classical objectivity principle" (p. 126). 
 

Development journalism didn't reject the ideal of objectivity, but assumed a social 

responsibility for the promotion of a development agenda. Edeani made a distinction, 

however, between a "developmental" journalist, who only publicizes the official dogma 

of government, and a true "development" journalist, who "is body and soul strongly 

committed to the ideals of development journalism in all its facets and to the interests 

of the generality of the people whose own initiatives and ideas on development are 

given full rein in news stories and commentaries" (p. 132). 

 As noted above, definitions of development journalism have over time reflected 

the evolution of the theory and practice of development and development 

communication. As a result, the definition continued to be reprioritized and refocused. 

Musa & Domatob (2007), for example, described development journalism as "biased 

toward a view of not only what the media do but also what the role of journalists ought 

to be in society," and that "this means such a role will be continuously renegotiated in 

28 
 



different societies at different times" (p. 316). Their examination of development 

journalism focused on the post-colonial conditions in which development journalism 

was practiced, and the resulting ethical differences from those of Western journalism. 

Development journalists were cast as truth tellers, civic advocates, investigative 

watchdogs, and economic boosters and liberators. While the development journalist 

recognized the ideals of truth and neutrality, she or he adopted "both a relativist and a 

teleological ethical approach" (p. 321) that prioritized communal values and social 

responsibility differently than in the Western tradition. The development journalist's 

goal was not process-focused to report the objective truth—which is the Western 

tradition was frequently adversarial—but rather outcome-oriented to promote a 

socioeconomic advance.  

 Writing from the period of the dependency paradigm, Domatob & Hall described 

the purpose of development journalism "to contribute to national development goals, 

inform citizens of relevant governmental policies, introduce national leaders, foster 

political stability, promote national integration and educate;" the development 

journalist was to participate in the development process "as one of the mobilizing 

agents in societies that are predominantly underdeveloped" (1983, p. 11). That 

mobilizing intent quickly became a contentious aspect of development journalism. 

Development was seen as conditional on forward progress, and reporting that tested 

29 
 



official—usually government—doctrine and unified vision was regarded as a barrier to 

that progress. 

 In Africa, the continent's colonial history provoked a strong dependency 

paradigm. Scholars attributed early formal recognition of development journalism in the 

period of African independence to Ghana's first president Kwame Nkrumah, himself a 

journalist by training. Writing in The African Journalist, Nkrumah stated "The true 

African…newspaper is a collective educator – a weapon, first and foremost, to 

overthrow colonialism and imperialism, and to assist African independence and unity." 

(quoted in Domatob & Hall, 1983, p. 10) The perception of development journalism as 

government propaganda antithetical to a free press became an oft-cited, and frequently 

defining characteristic of the model. The tensions between Western journalism ethics of 

objectivity and dedication to a free press, and the perceived requirements for 

communal values and social responsibility in the developing world, were stratified in 

UNESCO's 1978 New World Information and Communication Order, intended to address 

inequities in the global flows of information. Ibelema (2008) contended that the 

separation between the two models of journalism practice derived from "the libertarian 

philosophy of press freedom with its emphasis on the dissemination of information for 

its own sake without regard for its consequences," (p. 33) and the advocacy orientation 

of development journalism, but asserted that the differences between the models "have 

never been as fundamental as the critics tend to suggest" (p. 33). Aggarwala (1979) 

30 
 



differentiated "development" journalism, which maintained a role of critical objectivity 

but was characterized by its focus on development-related content, from 

"developmental" or authoritarian government mouthpiece journalism. 

 A less controversial, but no less significant break from the Western journalism 

tradition was to focus on processes rather than events; to, for example, "find ways to 

deal with a continual problem such as famine or disease, rather than treating it as 

episodic" (Ali, 1980, quoted in Mckay, 1993, p. 239). Murthy (2001, p. 9) observed that 

development journalism comprised "the entire gamut of socio-economic and cultural 

development" (p. 9) and emphasized relevance to the larger context of development 

rather than events. In the broad African context, development journalism reflected 

aspects of modernization, dependency, and emancipation theories and was "informed 

by the Habermasian notion of the public sphere as a space for rational deliberation, elite 

print media, public broadcasting, or community media…foregrounded as tools for 

development and deepening of liberal democracy" (Wasserman, 2011, p. 5). But as 

Servaes noted, "any cursory review or systematic analysis of the content of African 

media will show that African countries are still trying to build 'nation-states' and 

pursuing development along the path of Western experience" (2004, p. 55); the 

modernization and dependency paradigms are foregrounded. 

 Development journalism was sometimes defined prescriptively by what it should 

be, but more regularly it was defined descriptively, as simply journalism in developing 

31 
 



countries or about development topics (Ngomba, 2010, 64). A frequently referenced 

operationalized definition in the research literature is Vilanilam's (1979) description: 

News relating to the primary, secondary, and tertiary needs of a developing 
country. Primary needs are food, clothing, and shelter. Secondary needs are 
development of agriculture, industry and all economic activity, which lead to the 
fulfillment of the primary needs, plus development of education, literacy, health 
environment, medical research, family planning, employment, labour welfare, 
social reforms, national integration and rural and urban development. Tertiary 
needs are development of mass media, transport, tourism, telecommunication, 
arts and cultural activities" (p. 34). 

 

 More recently, scholars and practitioners made efforts to move beyond topical 

definitions of development journalism to include stylistic elements. In a manual for the 

International Center for Journalists, Djokotoe (2013) described 10 guidelines for 

development journalists: 1. broaden the development story; 2. humanize the 

development story; 3. focus on ordinary people, not big shots; 4. look for unusual 

angles; 5. report from the field; 6. use news events to explain issues; 7. avoid technical 

jargon; 8. use statistics carefully; 9. follow up stories; and 10. read widely. An Indian 

guide to development journalism similarly gave direction for style and technique, 

monitoring public services, exposing social evils, promoting empowerment, reporting 

emerging India, utilizing the right to information, and sources (Bhattacharjea, 2005). As 

those guides indicated, empowerment and participation entered the definition of 

development journalism beginning in the 1990s. Gunaratne (1996, p. 5; quoted in 

Tshabangu, 2013, p. 314) defined development journalism as "analytical interpretation, 

32 
 



subtle investigation, constructive criticism and sincere association with the grassroots 

(rather than with the elite)."  

 Recently, the grassroots empowerment expansion in development journalism 

was compared to Western movements begun in the 1990s toward public or civic 

journalism. Banda noted that, "one can readily detect the notion of a subjective 

journalistic engagement in the emergence of the so-called 'public' or 'civic' journalism 

movements" (2006, p. 5). Similarities between participatory development journalism 

and public journalism stemmed from increased democratization and representation of 

ordinary citizens in either the newsroom or the news hole, and an aim of "problem-

solving rather than problem-exposing reporting" (Ocwich, 2010, p. 242). Increased 

citizen participation was conjectured to change the frame through which the news was 

presented in order to improve potential outcomes of the reporting (Banda, 2006).  

 

Selected Quantitative Research on Development Journalism 

 The progression of development communication theory from modernization to 

dependency and empowerment has been expressed in journalism research as well, 

though that expression has been more often considerate of theory than practice. 

Quantitative examination of the implementation of development journalism has been 

an intermittent, if not frequent or particularly deliberative occurrence in the 

professional literature. Studies have typically been—or at least included—content 

33 
 



analyses of print media in developing countries to quantify the use of development 

journalism relative to non-development journalism. Some studies also included 

interviews with journalists to qualitatively gauge the impact of the development 

journalism model on their work.  

 Early studies of development journalism reflected assumptions of the dominant 

modernization paradigm. Melkote & Steeves (2001) noted that the professional 

literature implicitly expected media to carry "strong pro-development content," and 

that "increased exposure to mass media messages would obviously create the 'climate 

for modernization' in the villages in the Third World" (p. 218). This predilection toward 

prioritizing quantity of development content to demonstrate influence of development 

journalism persisted in the literature, as evidenced by the frequency of content analyses 

that measure the quantity or prominence of development content. Research in 

development journalism maintained an assumption of strong effects theory, although 

development theory and development communication theory have largely discarded 

the belief in such a direct practical impact. 

 A foundational study that set an early standard for quantifying development 

journalism was Vilanilam's (1979) award-winning research on Indian newspapers. 

Vilanilam operationalized development journalism in his description of 14 development 

34 
 



topics3, and differentiated development news from government news and political 

news. He recognized that government broadly was a cross-cutting entity and made an 

important distinction between frames of development, governance, and politics. In 

development, for example, government was present in the topic of "administrative 

reforms" that promoted development through "elimination of red-tape and 

bureaucracy, introduction of measures which create better relations between the 

governors and the governed [and] people's grievances" (p. 35). By contrast,  the 

government news category included defense and foreign relations, committees, 

inaugurations and dedications, appointments, and the like. Political news encompassed 

elections, party politics, and regionalism. His examination of four newspapers found 

that all devoted more news hole to government and political news than to development 

news. Overall development news comprised less than 15 percent of news. Vilanilam 

concluded that the poor showing of development news demonstrated little "awareness 

among the sample newspapers' publishers, editors, and reporters about the special 

responsibility of journalists in developing countries." 

 Development journalism was found much more prevalent in Sutopo's (1983) 

study of six Indonesian dailies. Firmly grounded in research models such as Vilanilam's, 

3 Vilanilam's 14 development news categories consisted of: administrative reforms; agricultural 
development and food production; economic activity; education, employment and labour welfare; family 
planning; health, hygiene, and medicine; housing; industrial, scientific, and technological development; 
mass communications; national integration; rural and urban development; social reforms; and 
telecommunications, tourism and transport development. 

35 
 

                                                           



Sutopo measured the quantity of operationalized development journalism, and the 

relative proportion of news in each of 12 development topics. Sutopo found a high 

proportion of development journalism in the Indonesian newspapers, filling between 38 

percent and 66 percent of news hole—more than non-development news in five of the 

six newspapers. Sutopo hypothesized that the formal government agenda as expressed 

in Indonesia's five-year plan, focused on self-sufficiency in food production, would result 

in more news content on that development topic, but that was not supported by the 

data. Even the two government-controlled newspapers in the study placed food 

production in third and fifth place among development topics, which indicated that 

forces other than official policy set the agenda. Sutopo did find that the two 

government newspapers devoted more news to development journalism than did the 

four independent newspapers. In an early recognition of the potential for participatory 

communication in development, the researcher posited that governments were 

recognizing that development journalism needed to be more than a simple outlet for 

government programs. Suptop wrote that "in many cases the governments realized they 

could not stand alone because not only does the government need to inform but also 

needs to be informed. Development needs participation from the people" (p. 19). The 

research community, and Sutopo's own research, however, had not yet integrated that 

participatory concept; there was no examination of ordinary citizens as sources or 

actors in development journalism. 

36 
 



 Ogan & Fair (1984) included sources in their study of operationalized 

development topics in a broad, international study of development journalism in nine 

countries on four continents. They found that national development news of the kind 

that features broad government pronouncements occurred nearly four times as often as 

stories predominantly about rural development, and government sources were more 

frequently and more prominently consulted than non-government sources. In findings 

matching earlier studies (e.g. Ogan & Swift, 1982; quoted in Ogan & Fair, 1984) and 

criticism of development journalism as Pollyanna government public relations rather 

than critical reporting, Ogan & Fair found coverage was predominantly positive in tone, 

leaving the researchers to propose that development journalism needed "greater use of 

critical sources" (p. 187). Regarding the relative priority of development news overall, 

the researchers found it to be "relatively low" and more frequently taking the form of 

"spot" news than "longer feature items one would expect for process-oriented news 

analysis" (p. 180). 

 In the 1980s the importance of news sources and actors continued to gain 

influence in development journalism, perhaps in response to criticisms from the West. 

McDaniel (1986) lent credence to those criticisms with his study of sources featured in 

development news stories on broadcast television in Malaysia and Pakistan. McDaniel 

found a "surprisingly large proportion" of development news stories in broadcasts, 29.5 

percent, and an "even more pronounced" (p. 168) frequency of government and 

37 
 



political personalities in that coverage, more frequent even than in other news 

categories. McDaniel concluded that one possible interpretation of the result was that 

development journalism was being used as a vehicle for the promotion of government 

personalities in addition to publicizing government development programs. 

 A well-known development journalism initiative that was not associated with any 

single government and perhaps able to avert such pressures was Depthnews, the 

development news service run by the Press Foundation of Asia. In his content analysis of 

Depthnews, Mckay (1993) measured the prominence of operational themes 

(population, health, environment, women, etc.) and news sources and actors other than 

traditional authority figures to determine Depthnews' level of performance of the 

development journalism model.  Mckay noted a "distinctly practical bent" (p. 237) to 

development journalism, and defined it strictly operationally by topics, sources and 

actors rather than conceptually. Not surprisingly, Mckay found that the majority of 

Depthnews articles dealt with development issues, though at 60 percent perhaps not as 

much as might be supposed for a development news service. Sources and actors were 

predominantly male and either government or intellectual, the traditional authority 

figure types, with only 9 percent of sources and 18 percent of actors classified as 

"citizens," indicating a fairly mild participatory strategy for coverage. 

 In addition to content factors like topics, sources, and actors, structural 

considerations such as ownership, language, and training have been prominent in 

38 
 



development journalism studies. Vilanilam (1979) found "conclusive evidence" (p. 47) 

that ownership was a major contributing factor to the prominence of development 

news. He found that independent newspapers—those with no other business or 

industrial interest than journalism—published more development news than did 

"conglomerate-controlled" newspapers—those with other competing interests.  

 More than 20 years after Vilanilam's study of Indian newspapers, Murthy (2001) 

did a content analysis of four newspapers, two English language and two Telugu 

language, to consider if language had any impact on development coverage. Murthy 

coded stories for 12 subject categories, one of which was "development." Murthy then 

coded for 12 topical development themes drawn from India's published development 

goals and previous research studies: health, education, literacy, transport and 

communication, agriculture, industry, housing, population control, energy, ecology, 

human rights, and national integration. Matching results of studies of earlier studies of 

Indian media (Vilanilam, 1979; Haque, 1986), Murthy found that "coverage of 

developmental news is neither significant nor encouraging" in any of the sample 

newspapers, accounting only for between 4 and 8 percent of news items. The highest 

percentage of news items and news hole given to development themes was in one of 

the Telugu newspapers, but at only 8 percent and 11 percent respectively, coverage 

lagged far behind that of the political, arts, and crime news categories. The two Telugu 

newspapers devoted more coverage to local news, while the English language 

39 
 



newspapers gave more to national issues. In the development news categories covered, 

the English language newspapers devoted the most coverage to agriculture and human 

rights, while the Telugu newspapers devoted the most coverage to the transport and 

communication theme. Murthy noted that, "Although literacy and population planning 

have been high on the agenda of the government in view of low literacy and burgeoning 

population, the newspapers did not provide adequate coverage" (p. 104). Murthy 

concluded that news coverage was event-driven rather than process-driven, and that 

reporters "lacked an investigative spirit and an in-depth understanding of the 

developmental issues" (p. 104). Haque (1986) similarly suspected that "while media 

people [in India] have engaged in debates on the importance of development 

journalism, they have still been following the traditional Western concepts of news" (p. 

84). 

 Structural considerations were central in Pollock et al.'s (2010)  frame analysis of 

one specific development theme, HIV/AIDS—one of the eight Millenium Development 

Goals—in six major English-language newspapers in Sub-Saharan Africa. The study 

focused on the outlook of news coverage—improvement or decline in HIV/AIDS—and 

the primary action sources for combatting HIV/AIDS—government or societal—within 

different models of press-state relations, including the "free" participatory model, and 

the "non-free" hegemonic model. Rwanda was listed in the non-free hegemonic 

category, but was not included in the study. Results of the study as an examination of 

40 
 



development journalism were quite ambiguous. Pollock et al found that in countries 

with higher levels of HIV/AIDS infection, there was more reported government activity 

in combating AIDS, but interestingly, countries with higher levels of government press 

control—more hegemonic model—showed less reported progress in combating AIDS. 

Development journalism is usually described as advocacy journalism, focusing on good 

news but also outcomes-oriented and frequently driven by government priorities. The 

higher level of reported government activity in combating AIDS could be indicative of a 

development journalism model. The lack of reported progress in combating AIDS, 

particularly in hegemonic press systems, was a result counter to what would be 

expected under a development journalism model.  

 The self-identification of journalists was the focus of Ngomba's (2010) interviews 

with journalists from 14 different media outlets in Cameroon to study how their role in 

development communication had changed in the two decades since an earlier study by 

Wete (1986). Wete found Cameroonian journalists firmly in the dependency paradigm 

of development journalism. Journalists expressed "dissemination of information about 

development activities" to be the "most important role of the mass media," and 

dedication "to the service of national unity and progress (quoted in Ngomba, 2010, p. 

66). Wete also found a difference between English- and French-speaking journalists, 

with English-speakers "more inclined toward a critical role for the media." The 

journalists interviewed by Ngomba in the 2000s, English- and French-speaking, 

41 
 



conceived their role as primarily critical, with a reduced social responsibility 

requirement. The researcher attributed this to a movement for increased 

professionalization—or Westernization—of journalism in Cameroon. Ngomba noted, 

however, that efforts continued, particularly through the government's Ministry of 

Territorial Administration and Decentralization, to engage journalists as "de facto the 

main 'communicators' usually charged with handling communication for development 

across Africa" (p. 73), and concluded that there was a need in Cameroon to train (and 

re-train) journalists in the "competencies and commitment to work hand-in-hand with 

those engaged in development and social change processes" (p. 74). 

 Journalist interviews also were part of Tshabangu's (2013) investigation of 

development journalism in the work of Zimbabwean journalists. Tshabangu also 

performed a content analysis of Zimbabwean newspapers to measure the relative 

frequency of development news to non-development news.  The researcher applied 

Vilanilam's (1979) operationalized definition of development journalism topics and 

found that only 10 percent of news items were development news. The low 

development content was not surprising considering Tshabangu's interviews with 

journalists revealed that "they did not have any understanding of development 

journalism philosophy and principles" (p. 317). Government ministries or authorities 

accounted for 50 percent of news sources in the development news items, with only 5 

percent of sources classified as beneficiaries, indicating little if any attempt at a 

42 
 



participatory model. Tshabangu concluded that in Zimbabwe, development journalism 

was not institutionalized as a result of tabloidization of news, the commercial 

imperative of the independent newspaper, lack of specialized training, a national slump 

in development, and the Westernization, juniorization, and urban focus of the 

journalism profession.  

 The development journalism studies above show development journalism to be 

a model of conflicting imperatives and influences. Development journalists popularize 

government-directed development programs, serve as watchdogs over those same 

governments, urge broad national unity and independence, and further market reforms 

and empowerment of individuals. It is assumed that journalism is an important part of 

communication for development. But how that importance is achieved in manifest 

content of development communication, and what factors impact its production, 

remain incompletely understood and need more consideration in the specific historical, 

political, cultural, and economic context in which they occur. The example of Rwanda, 

with its low measures of economic development, and history of extreme conflict and 

opportunity for growth—particularly involving news media—offers an opportunity to 

gain understanding of those elements that affect the process of development journalism 

and its possible outcomes to promote national development.   

 

  

43 
 



Research Questions and Methodology 

 This study examined the development news content of two Rwandan 

newspapers in an attempt to tease out the theoretical bases upon which development 

journalism in Rwanda is applied in practice, and the historical and political dictates that 

influence that practice, and so to gain insight into the vocational imperatives of 

Rwandan journalists and the print news media. The two newspapers chosen were the 

highest circulation newspapers in the country, and displayed significant structural 

differences—in language and ownership—for comparison: Imvaho Nshya the 

government-owned, local Kinyarwanda language daily newspaper, and The New Times 

the privately-owned, English language daily. The author supposes that for a country with 

Rwanda's history and current socioeconomic conditions, development would be an 

"obtrusive" issue (Zucker, 1978, cited in Severin & Tankard, 2001), one that is directly 

experienced by a public struggling to improve their living conditions. That issue 

obtrusiveness implies an engaged rather than passive audience with implications for 

application of agenda-setting, diffusion, and/or participatory media theories. 

Understanding this significance is based on knowing if and how development journalism 

is practiced in Rwanda. To examine the prominence of development journalism in 

Rwanda, the author asked the following research question: 

RQ1. What percentage of news stories in The New Times and Imvaho Nshya 
newspapers is development news? 
 

44 
 



If structural circumstances of news outlets can influence news content, it is possible that 

the more commercial imperatives of a privately-owned newspaper would place a 

different weight on development content than would the social or political imperatives 

of a government-owned newspaper, or that the expectations and receptiveness of an 

indigenous Kinyarwanda language audience would be perceived differently than those 

of readers in English, the international language of business. To examine if the structural 

differences between the two newspapers were significant to the prominence of 

development journalism in each, the author asked: 

RQ2. Is there a difference in quantity of development news coverage between the 
privately-owned, English-language The New Times newspaper and the government-
owned, Kinyarwanda-language Imvaho Nshya newspaper? 

 

Development is a broad category that is operationalized differently in the UN's 

Millenium Development Goals and the Rwandan government's Vision 2020, and may be 

realized differently on the international, national, regional, and personal levels. The 

author quantified specific characteristics of the newspaper content to determine how 

the development journalism model was operationalized and applied in Rwanda, and 

what that application indicated about the theoretical constructs of development and 

journalism—whether the development characteristics portrayed in Rwandan 

development journalism reflected a modernization, dependency, or empowerment 

paradigm, and what those characteristics revealed about agenda-setting processes in 

development communication. This led to the following research question: 

45 
 



RQ3. Which development news categories are most frequently covered in the two 
Rwandan newspapers, and do those frequently used categories match development 
priorities expressed by the Rwandan government's Vision 2020, or by the United 
Nations' Millenium Development Goals, or reflect other development concerns? Is 
there a difference between the two newspapers in which categories dominate 
coverage? 
 

But the process of development and practice of development journalism is not based 

solely on development subject themes, but also on the way development goals are 

conveyed or transmitted to the public. Indeed, research has indicated that development 

success may be dependent on the manner in which goals are introduced to or 

considered by the public (Melkote & Steves, 2001). Change agents may be international 

or business leaders driving market processes as in the modernization paradigm, 

government authorities directing development projects as in the dependency paradigm, 

or local citizens building grassroots movements as in the participatory paradigm. So 

whether development is a directed, mediated, or participatory process may be 

significant to its success, and leads to the following research question: 

RQ4. What percentage of sources and actors (individuals described in news stories) 
represented in development journalism in Rwanda are government, NGO, or 
intellectual authority figures, and what percentage are citizen beneficiaries or 
participants in development programs? Is there a difference between the two 
newspapers in sources and actors used? 
 

Finally, the objective or subjective role of journalism practice in national development 

programs, whether that has been relegated to "government say-so" journalism or taken 

a more critical function, has been a topic of dispute (Berger, 1997). The critical posture 

46 
 



that Rwandan development journalism takes—to be supportive and promotional 

toward official national development projects, or challenging and critical in a watchdog 

capacity—indicates the influence of the Western journalism model of press 

independence, but also locates Rwandan journalism practice in the development theory 

continuum from modernization through dependency to participation. That influence 

and location is examined with the research question: 

RQ5. What percentage of development journalism in the Rwandan newspapers is 
positive or encouraging in story valence, and what percentage is negative or 
discouraging? Are there differences in story valence between the two newspapers, 
or among the development news categories? 

 

Methodology 

 For this study, the author conducted a content analysis of news stories and 

editorials in two Rwandan daily newspapers.  

 Berelson (1952) defined content analysis as a "research technique for the 

objective, systematic, and quantitative description of the manifest content of 

communication" (p. 18). The quantitative results of content analysis then serve as basis 

for inference and discourse in broader context, as described by Krippendorff (1980). In 

this study, content analysis takes the form of the second, alternative paradigm of two 

paradigms described by McQuail in an effort to "identify and understand the particular 

discourse in which a text is encoded" (2010, p. 361). The frequency and form of textual 

47 
 



elements are quantified in an effort to better understand the theoretical assumptions 

and normative practices manifested in the text. 

 In content analysis, an appropriate sample needs to be drawn to produce valid 

results (Krippendorf, 1980). If too few or a biased sample of the population is used, data 

will be unreliable. But selecting too large a sample may be an inefficient and 

unnecessary waste of resources.  

 Constructed-week sampling is a stratified random sampling technique that has 

been demonstrated to account for cyclical variation in news content to produce reliable 

and efficient results. In his foundational study of front-page photographs from six 

Wisconsin newspapers, Stempel (1952) found that two constructed-weeks produced 

results statistically sufficient to represent a year's population of newspapers. Riffe, Aust, 

& Lacy (1993) studied the relative and absolute value of simple random, consecutive-

day, and constructed-week samples in a study of the number of local news stories in the 

six-month population of a newspaper's edition. They found a single, 7-day constructed-

week to be statistically superior to 14- and 21-day simple random samples, and to all 14-

, 21-, and 28-day consecutive-day samples for the population of newspapers. For their 

six-month population, they found a single constructed-week to be as efficient as four 

separate constructed-weeks, which nicely matched Stempel's findings of two 

constructed-weeks sufficient to represent a year. 

48 
 



 The population for the current study was the daily news and editorial content of 

The New Times and Imvaho Nshya published during 2013. The year 2013 was chosen to 

be reflective of the most current development data and journalism content available. A 

two-week constructed-week random sample was drawn using the online random 

number generator at random.org. The author attempted to acquire hard copy print 

newspapers for the random sample during a field visit to Rwanda at the end of 2013. He 

was not successful. Editorial offices at the newspapers struggled to understand the 

purpose of the request for specific back issues, and ultimately were unable to fulfill the 

request. At their suggestion, the author attempted to find the hard copy publications at 

the national library in Kigali, but found holdings there limited. A complete run of print 

copies was finally located in a high-ranking government official's office, but limited 

accessibility and insufficient time remaining in the field visit to create digitized facsimile 

copies for the study conspired to thwart the effort.  

 The editorial office of Imvaho Nshya informed the author that the same content 

as the print editions was freely available for both papers in their online archives.4 A 

comparison of available content found that the content of the online and print issues of 

Imvaho Nshya did match. There was a slight variation in content of The New Times, 

however, with the online editions lacking some very brief international news agency 

4 At the time of writing, the online archive for The New Times could be found at 
http://www.newtimes.co.rw/news/, and for Imvaho Nshya at 
http://www.orinfor.gov.rw/printmedia/newspaper.php?type=rw.  

49 
 

                                                           

http://www.newtimes.co.rw/news/
http://www.orinfor.gov.rw/printmedia/newspaper.php?type=rw


items that were present in the print editions. There was no additional original content in 

the online editions. The study, therefore, is an analysis of online newspaper content, but 

correlates very closely to the print editions issued in country. The author felt that the 

international news agency items missing from the online sample were very short, not 

development-focused, and not numerous enough to have a large impact on the study's 

overall findings. 

 The two newspapers chosen, the privately owned, English language The New 

Times, and the government-owned, Kinyarwanda language Imvaho Nshya, were 

selected as the highest circulation newspapers in the country, and the only newspapers 

currently published daily in Rwanda. The author assumed the high circulation and daily 

publication to reflect an increased potential for agenda-setting influence and likelihood 

of professional level standards and practices. The differences in ownership and language 

between the two newspapers also were important to compare those structural 

elements. And having both newspapers published daily facilitated the constructed-week 

and random sampling methodology. 

 The unit of analysis was the news story or editorial/commentary. The author will 

refer to both content types as "story" except when the difference between the two is 

relevant.  Every story from each randomly-selected day's issue was coded.  

 To answer RQ1 and RQ2, about the quantity of development news in The New 

Times and Imvaho Nshya, and any difference in quantity, stories were coded into four 

50 
 



categories: 1. development news; 2. domestic government and political news, and other 

domestic non-development news; 3. international news (non-development); and 4. 

sports and entertainment news. News categories were described  based on previous 

studies of development journalism, including Vilanilam (1979), Mckay (1993), and 

Murthy (2001). Total number of stories as well as number of words for each story 

category were counted to quantify the relative importance of development news in 

total coverage. 

 A more detailed examination of development news topics, sources, and actors 

was the basis of the next two research questions. Three concepts stood at the heart of 

RQ3, to understand the agenda-setting influences exhibited in the new content. The first 

was to discover which specific development topics were most prominent in 

development news coverage. The second was whether those most prominent topics 

matched the aims set forth by the Rwandan government's Vision 2020, or the United 

Nations' Millennium Development Goals, or presented some other development 

priorities. And third, to compare the prominence of development topics between the 

English-language, independent newspaper and the Kinyarwanda-language, government-

owned newspaper to find if they express different or similar priorities.  

 The researcher found categorizing development news challenging because 

development weaved through other traditional categories—local, international, 

business, politics, even arts and entertainment and sports (Pelz, 2010) news. Many 

51 
 



times a reporter with a government beat did straight political news one day, but 

development the next. And development news was not categorically exclusive. A story 

could be both political and development, both international and development. The 12 

development topics coded for the study were adopted or adapted from previous studies 

of development journalism—especially Vilanilam's (1979) foundational and oft-cited 

research, but also Mckay (1993), Murthy (2001), Ogan & Fair (1983), Osae-Asare (1979), 

and Sutopo (1983)—and minimally adjusted to appropriately reflect the Rwandan Vision 

2020 goals and the UN's Millennium Development Goals. The 12 topics coded for this 

study included:  

1. Administrative reforms/good governance: elimination of red tape and 
bureaucracy, government accountability. It should be noted that this is not all 
government topics, but those dealing with increasing accountability, efficiency, and 
building democracy;  
2. Agriculture (food production, market): farming, fertilizers, cattle, animal 
husbandry, land reforms, mechanization;  
3. Business: private sector business development, industrial development, trade, 
investments, consumerism, mining, raw materials, energy, entrepreneurship, 
banking; 
4. Education: development of schools and universities, reforms in educational 
system, promotion of literacy, libraries, adult education and skills development; 
5. Family planning: sex education, contraception; 
6. Health, hygiene: drinking water supply, eradication of epidemics including 
HIV/AIDS, malaria, etc., health promotional activities, provision of public restrooms, 
maternal health and child mortality, proper nutrition; 
7. Housing: problems of the homeless, inadequate facilities in urban, home 
construction, rural to urban migration, demolition and relocation of homes; 
8. Infrastructure: telecommunication, transportation, tourism, environment, cultural 
institutions, office and factory construction, bringing electricity and water; 
9. Labor: workers' rights, unemployment programs, worker's health, occupational 
safety; 

52 
 



10. National integration and peace-building: genocide education, promotion of inter-
ethnic activities, returnees, umuganda5; 
11. Technology and science: knowledge-based development, information and 
communication technologies, mass communication, media, science and technology 
research; 
12. Women, gender equality, and child welfare: women's cooperatives, domestic 
violence, sexual violence and abuse. 

 

Instead of development topics, RQ4 considered which news sources and actors were 

most prominent in the newspapers' coverage in order to test the importance of the 

participatory development paradigm. This research question considered whether 

change agents presented in stories were heterophilous from the development target 

audience—for example, a government official in the national capital would have 

different attibutes such as "beliefs, values, education or social status" (Severin & 

Tankard, 2001, p. 209) than a provincial farmer, as might be expected in the 

modernization or dependency paradigms of development—or homophilous—similar in 

attributes, as might be expected in the empowerment paradigm. Four main 

source/actor categories were drawn from previous studies (Mckay, 1993; Ogan & Fair, 

1984): 1. government, 2. NGO, 3. intellectual/other expert figure, or 4. local citizen or 

beneficiary. 

 Finally, RQ5 queried the valence of development news coverage, whether it was 

predominantly encouraging/positive, discouraging/negative, or balanced/neutral. As 

5 Umuganda is the monthly public service traditionally required by the government. 

53 
 

                                                           



noted above, one of the frequently cited—and sometimes maligned—aspects of 

development journalism has been its promotional tenor, supportive of most frequently 

government-sponsored development projects. To consider the relevance and context of 

this valence, and to test for influence of the Western, critical press model, each story 

was coded as: 1.positive, 2. negative, or 3. balanced. 

 Determination of the valence category, being strictly subjective and qualitative, 

meant that the English and Kinyarwanda language coders needed to establish clear 

category descriptions. "Positive" stories were those that presented only a development 

advancement or success, while "negative" stories presented a development problem or 

failure. "Balanced" stories manifested a development topic as an incomplete success, or 

described serious efforts made to address a problem. Intercoder reliability on a 10 

percent sample of English language stories was tested, results examined and discussed, 

and yielded Scott's Pi score of 0.82, above the 0.8 level of acceptability (Krippendorff, 

1980). 

 

  

54 
 



Results 

 Research questions 1 and 2 examined the total percentage of development news 

stories in The New Times and Imvaho Nshya newspapers, and compared the 

percentages between the two. As seen in Table 1, for total coverage of both newspapers 

combined, development news accounted for 31.5 percent of news coverage, and was 

the highest percentage of the five categories. When news categories were compared 

between the two newspapers, The New Times and Imvaho Nshya exhibited similar 

proportions of development news coverage, 31.3 percent and 31.9 percent respectively. 

However, in neither case was development news the top news category; for The New 

Times, sports and entertainment took the top spot with 33.5 percent of coverage, while 

for Imvaho Nshya the top category was domestic non-development news at 40.3 

percent. 

Table 1. Frequencies, Percentages and Chi-Square Tests of News Story Categories 
in The New Times and Imvaho Nshya 

News Story Category The New Times Imvaho Nshya Total 
Development news                       N= 152 

31.3 % 
94 

31.9 % 
246 

31.5 % 
Domestic, non-development 118 

24.3 % 
119 

40.3 % 
237 

30.3 % 
International, Africa 28 

5.8 % 
14 

4.7 % 
42 

5.4 % 
International, other 25 

5.1 % 
8 

2.7 % 
33 

4.2 % 
Sports and entertainment 163 

33.5 % 
60 

20.3 % 
223 

28.6 % 
Total                                                 N= 486 295 781 

χ² =29.746 , 4 d.f., p<.001 

55 
 



 

The above data include all news reporting, editorial, and commentary distributed by 

both newspapers. There was, however, a significant difference between the two 

newspapers, likely because The New Times almost daily published a magazine 

supplement. Each of these supplements focused on topics such as education, society, 

sports, and women, and while development news content was present—perhaps more 

frequently than might be expected—the format varied greatly from the traditional news 

hole represented in the regular newspapers. To achieve a more direct comparison 

between the two newspapers, magazine content was removed from the sample. The 

result seen in Table 2 did not change the overall percentages for each category 

drastically. The percentage of total development news coverage for both newspapers 

combined rose slightly to 32.5 percent, and it remained the most frequent overall news 

category. The percentage of development news published by The New Times rose 

slightly to 32.9 percent, but comparison of the two newspapers remained very close 

with only 1 percent difference. With the removal of magazine content, however, 

development news became the highest overall category for The New Times, surpassing 

sports and entertainment. 

 

  

56 
 



Table 2: Frequencies, Percentages and Chi-Square Tests of News Story Categories 
in Traditional News Hole between The New Times and Imvaho Nshya 

Story Category The New Times Imvaho Nshya Total 
Development news                       N= 127 

32.9 % 
94 

31.9 % 
221 

32.5 % 
Domestic, non-development 86 

22.3 % 
119 

40.3 % 
205 

30.1 % 
International, Africa 26 

6.7 % 
14 

4.7 % 
40 

5.9 % 
International, other 23 

6.0 % 
8 

2.7 % 
31 

4.6 % 
Sports and entertainment 124 

32.1 % 
60 

20.3 % 
184 

27.0 % 
Total                                                 N= 386 295 681 

χ² =31.766 , 4 d.f., p<.001 

 

The importance of the development news category may be dependent not only on the 

number of stories published, but also by the relative size of the news hole dedicated to 

it. Table 3 examines the mean word count for stories in each category to determine if 

development news stories were significantly different from other news categories. 

Across newspapers, the mean word count for development news stories was 431. This 

result was less than domestic non-development news at 441, but the difference was not 

statistically significantly different. The mean word count for development news was 

significantly different, however, from that for the sports and entertainment category, 

which had a mean of only 308. This indicated that while sports and entertainment news 

was a frequent category for both newspapers (32.1 percent for The New Times and 20.3 

57 
 



percent for Imvaho Nshya), it was a smaller proportion in "column inches" of the overall 

news hole than that percentage indicates. 

 

Table 3: Mean, Standard Deviation, and T-Tests and Levene's Tests of 
Word Counts between News Story Categories 

 
Development 

News 

Domestic, 
non-

development 
International, 

Africa 
International, 

other 
Sports and 

entertainment Total 
N= 221 205 40 31 184 681 
Mean 430.615 440.585 430.100 366.323 307.527 397.402 
Std. Deviation 222.3069 272.1352 240.6156 209.4306 190.8336 237.6460 
Std. Error 
Mean 

14.9540 19.0067 38.0447 37.6148 14.0684  

Levene's F  2.132 1.376 .024 6.507  
Levene's Sig.  .145 .242 .877 .011  
t  -.412 .013 1.588 5.912  
df  394.541 51.763 40.096 403  
Sig. (2-tailed)  .680 .990 .120 .000  

 

Research question 3 examined more closely the development news stories to determine 

which of the 12 described development topics were most frequently present. Table 4 

presents the number of stories that reported each of the 12 development topics. Note, 

that each story was coded for up to two different development topics. Topics were not 

necessarily mutually exclusive, and a story may have been both agriculture and business 

development, for example, or women/gender equality and education. As a result, the 

total number N increased from 211 stories to 245 topics represented. The results 

indicated trends in prominence of certain topics, but were unfortunately statistically 

insignificant (p=.140). 

58 
 



Table 4: Frequencies, Percentages, and Cramer's V and Chi-Square Tests 
of Development Topics between The New Times and Imvaho Nshya 

 
Development Topic The New Times Imvaho Nshya Total 
Administrative reforms           N= 11 

7.8 % 
16 

15.4 % 
27 

11.0 % 
Agriculture 14 

9.9 % 
12 

11.5 % 
26 

10.6 % 
Business 29 

20.6 % 
9 

8.7 % 
38 

15.5 % 
Education 12 

8.5 % 
11 

10.6 % 
23 

9.4 % 
Family planning 2 

1.4 % 
1 

1.0 % 
3 

1.2 % 
Health 8 

5.7 % 
8 

7.7 % 
16 

6.5 % 
Housing 2 

1.4 % 
4 

3.8 % 
6 

2.4 % 
Infrastructure 29 

20.6 % 
23 

22.1 % 
52 

21.2 % 
Labor 4 

2.8 % 
7 

6.7 % 
11 

4.5 % 
National integration 10 

7.1 % 
3 

2.9 % 
13 

5.3 % 
Technology & Science 2 

1.4 % 
1 

1.0 % 
3 

1.2 % 
Women, Gender Equality 18 

12.8 % 
9 

8.7 % 
27 

11.0 % 
Total                                           N= 141 104 245 

Cramer's V = .256; χ² = 16.041, 11 d.f., p=.140 

 

However, Research Question 3 went on to examine the development topics in the news 

as they related to development priorities of the Rwandan government, expressed in its 

Vision 2020, and of the United Nations, expressed in the Millennium Development 

Goals. In order to better reflect the development priorities presented in Vision 2020 and 

59 
 



the MDGs, the author re-coded the data into eight development topics. This was done 

by combining family planning with health into a single health category; housing with 

infrastructure for a single infrastructure topic; labor with administrative reforms for a 

single administrative reforms topic; and finally technology and science with education 

for a single education topic. Results of the re-coded data analysis are in Table 5. The 

most frequent overall topic was infrastructure at 23.7 percent, followed by business and 

administrative/labor reforms tied at 15.5 percent. The least frequent overall topic was 

national integration at only 5.3 percent. The largest difference between the two 

newspapers was in the business topic, with an N more than three times higher in The 

New Times than in Imvaho Nshya, comprising nearly 12 percentage points more of 

development topic coverage in The News Times compared to Imvaho Nshya. By 

contrast, in Imvaho Nshya the administrative/labor reform topic had an N over 50 

percent higher than in The New Times (23 versus 15) that accounted for nearly 12 

percentage points more coverage for that development topic. Smaller differences 

favored national integration and women/gender equality in The New Times, and 

infrastructure in Imvaho Nshya. 

 

  

60 
 



Table 5: Frequencies, Percentages and Chi-Square Tests of Development Plan Topics 
between The New Times and Imvaho Nshya 

Development Plan Topic The New Times Imvaho Nshya Total 
Administrative and labor       N= 
reforms 

15 
10.6 % 

23 
22.1 % 

38 
15.5 % 

Agriculture 14 
9.9 % 

12 
11.5 % 

26 
10.6 % 

Business 29 
20.6 % 

9 
8.7 % 

38 
15.5 % 

Education 14 
9.9 % 

12 
11.5 % 

26 
10.6 % 

Health 10 
7.1 % 

9 
8.7 % 

19 
7.8 % 

Infrastructure 31 
22.0 % 

27 
26.0 % 

58 
23.7 % 

National integration 10 
7.1 % 

3 
2.9 % 

13 
5.3 % 

Women, Gender Equality 18 
12.8 % 

9 
8.7 % 

27 
11.0 % 

Total                                           N= 141 104 245 
χ² = 14.356, 7 d.f., p<.05 

 

Research Question 4 turned the focus to sources and actors represented in the 

development news stories, and asked if government, NGO, 

professional/intellectual/other experts, or local citizen/beneficiaries were most 

frequently identified. As Table 6 shows, government sources and actors were by far the 

most frequent at nearly 50 percent overall followed distantly by local 

citizen/beneficiaries at 24 percent. Comparing The New Times to Imvaho Nshya, the 

percentage of government sources and actors was equally and similarly high, at 51 

percent for The New Times and 48 percent for Imvaho Nshya. But differences were 

61 
 



found for other source/actor categories: NGO sources/actors were the least frequent 

overall, though more than twice as likely in The New Times (11.3 percent to 5.4 percent 

in Imvaho Nshya); local citizens/beneficiaries were more than 10 percent more common 

in Imvaho Nshya, at nearly one-third of all sources/actors referenced in that 

newspaper's development journalism. 

 

Table 6: Frequencies, Percentages and Chi-Square Tests of Source/Actor Types 
between The New Times and Imvaho Nshya 

Source/Actor The New Times Imvaho Nshya Total 
Government                                       N= 144 

50.9 % 
97 

47.8 % 
241 

49.6 % 
NGO 32 

11.3 % 
11 

5.4 % 
43 

8.8 % 
Professional/Intellectual/Other 
Expert 

52 
18.4 % 

32 
15.8 % 

84 
17.3 % 

Local Citizen or Beneficiary 55 
19.4 % 

63 
31.0 % 

118 
24.3 % 

Total 283 203 486 
χ² = 11.879, 3 d.f., p<.01 

 

Table 7 presents analysis of which sources/actors were most frequently referenced in 

stories for each development topic. Government sources/actors were the most frequent 

in all development topics, with one exception. For the topic of education, non-

government experts—a category that combined NGO, professional, intellectual, and 

other experts—predominated, at 46 percent, double the number of government 

sources/actors. While government overall represented 50 percent of all sources/actors, 

62 
 



that percentage was even higher for topics including administrative/labor reforms (65 

percent), national integration (64 percent), and health (60.5 percent). The study found 

below average reference to government sources/actors for the topics of women/gender 

equality (38 percent), business (41 percent) and agriculture (43 percent). Local 

citizens/beneficiaries were above the average of 24 percent for the topics of agriculture 

(33 percent), education (31 percent), and women/gender equality (29 percent), but well 

below average in health (10.5 percent) and business (16 percent).  

 

Table 7: Frequencies, Percentages, and Cramer's V and Chi-Square Tests of 

Sources/Actors Used in Development Topics 

Development Topic Government Expert Citizen Total 
Administrative/ Labor 
Reforms 

50 
64.9 % 

11 
14.3 % 

16 
20.8 % 

77 
15.8 % 

Agriculture 27 
42.9 % 

15 
23.8 % 

21 
33.3 % 

63 
13.0 % 

Business 34 
41.0 % 

30 
36.1 % 

19 
16.1 % 

83 
17.1 % 

Education 9 
23.1 % 

18 
46.2 % 

12 
30.8 % 

39 
8.0 % 

Health 23 
60.5 % 

11 
28.9 % % 

4 
10.5 % 

38 
7.8 % 

Infrastructure 56 
57.1 % 

19 
19.4 % 

23 
23.5 % 

98 
20.2 % 

National Integration 18 
64.3 % 

3 
10.7 % 

7 
25.0 % 

28 
5.8 % 

Women, Gender Equality 21 
38.2 % 

18 
32.7 % 

16 
29.1 % 

55 
11.3 % 

General 3 
60.0 % 

2 
40.0 % 

0 
0.0 % 

5 
1.0 % 

Total 238 125 118 481 
Cramer's V= .210; χ² = 42.895, 16 d.f., p<.001 

63 
 



Research Question 5 considered the valence or outlook perspective for development 

journalism produced by the two newspapers in Rwanda, whether it was predominantly 

positive and promotional, negative and representing problems or failures in 

development, or balanced coverage. The majority of development news in The New 

Times and Imvaho Nshya was positive, averaging 65 percent of combined coverage. A 

balanced valence was a distant second at 25 percent average, and negative coverage 

was even farther behind at only 10 percent average. However, the study discovered 

significant differences in story valence between the two newspapers. A full 77.5 percent 

of development news in Imvaho Nshya was positive, but in The New Times that number 

was only 55 percent; still the majority, but more than 22 percent less frequent. In 

contrast, The New Times was nearly twice as likely to present negative coverage—albeit 

at a low 12 percent to Imvaho Nshya's 6 percent—and twice as likely to present 

balanced coverage—32 percent to 16 percent—that included incomplete success or 

serious ongoing challenges. 

Table 8: Frequencies, Percentages and Chi-Square Tests of 
Story Valence between The New Times and Imvaho Nshya 

Story Valence The New Times Imvaho Nshya Total 
Positive 70 

55.1 % 
73 
77.5 % 

143 
64.7 % 

Negative 16 
12.6 % 

6 
6.4 % 

22 
10.0 % 

Balanced 41 
32.3 % 

15 
16.0 % 

66 
25.3 % 

Total 127 94 221 
χ² = 11.020, 2 d.f., p<.01 

64 
 



 

Table 9 presents analysis of the valence of development news stories for each of the 12 

development topics. Among topics represented by more than 10 total news stories, 

women/gender equality (81.5 percent), infrastructure (77 percent), and national 

integration (77 percent) most frequently showed positive valence. Labor (27 percent) 

and education (17 percent) showed the highest negative valences. Perhaps most 

interestingly, the only topic with a negative or balanced valence represented more than 

its positive category was administrative reforms, with 48 percent balanced coverage and 

44 percent positive. While only represented by three stories in the study, all three of the 

family planning stories showed balanced coverage. 

 

  

65 
 



Table 9: Frequencies, Percentages, and Cramer's V and Chi-Square Tests of 
Story Valence in Development Topics 

Development Topic Positive Negative Balanced Total 
Administrative Reforms        N= 12 

44.4 % 
2 
7.4 % 

13 
48.1 % 

27 
 

Agriculture 17 
65.4 % 

3 
11.5 % 

6 
23.1 % 

26 

Business 23 
60.5 % 

2 
5.3 % 

13 
34.2 % 

38 

Education 15 
65.2 % 

4 
17.4 % 

4 
17.4 % 

23 

Family Planning 0 
0.0 % 

0 
0.0 % 

3 
100.0 % 

3 

Health 12 
75.0 % 

1 
6.3 % 

3 
18.8 % 

16 

Housing 3 
50.0 % 

2 
33.3 % 

1 
16.7 % 

6 

Infrastructure 40 
76.9 % 

3 
5.8 5 

9 
17.3 % 

52 

Labor 4 
36.4 % 

3 
27.3 % 

4 
36.4 % 

11 

National Integration 10 
76.9 % 

2 
15.4 % 

1 
7.7 % 

13 

Technology and Science 3 
100.0 % 

0 
0.0 % 

0 
0.0 % 

3 

Women, Gender Equality 22 
81.5 % 

1 
3.7 % 

4 
14.8 % 

27 

Total                                          N= 161 
65.7 % 

23 
9.4 % 

61 
24.9 % 

2456 

Cramer's V = .291; χ² = 41.583, 22 d.f., p<.01 

 

  

6 The total in this case is 245 because one of the stories was coded as a "general" topic, not one of the 
specific categories.  

66 
 

                                                           



Discussion 

 This study found that national economic development was a focus of journalism 

practice in Rwanda, but the development journalism model represented in The New 

Times and Imvaho Nshya newspapers exhibited more traditional journalism practice 

than 21st century development communication theory. Content analysis of the two 

newspapers demonstrated some very positive signs for media development in the 

country, but the model of development journalism in Rwanda exhibited a tendency 

toward traditional modernization theory combined with political conditions of the 

dependency paradigm rather than the more current participatory development theory. 

 Nearly one-third (32.5 percent) of all news stories in the study met an 

operationalized definition of development journalism as a subject category and list of 

development topics. Compared to previous studies of development journalism (Mckay, 

1993; Murthy, 2001; Osae-Asare, 1976; Sutopo, 1983) this was a median range result, 

below reported highs in the 52 percent range in Malaysia (Mustafa, 1979), but well 

above the 10 percent found in a Zimbabwe study (Tshabangu, 2013), and slightly above 

McDaniel's (1986) "surprisingly large" 29.5 percent. Rwanda was ranked 167 out of 187 

countries in the Human Development Index, which would indicate that development 

was a very salient subject for the Rwandan audience. This study found that salience to 

have qualified recognition in development journalism practice in Rwanda. Overall, 

development was the most frequently used news category, and development stories 

67 
 



matched or exceeded other news categories on story length, another gauge of 

significance. This may indicate a positive sign for media in Rwanda. In 2003 an 

International Monetary Fund report on Rwanda's poverty reduction strategy (PRS) 

noted that "the PRS process has been fairly high-profile in Rwanda within government 

(though less so in the ill-developed media which tend to focus on more sensational 

news)" (Mutebi et al, 2003, p. 264). The quantity of development news found in this 

study indicated that the media were taking their own participation in the development 

process more seriously.  

 That trend was particularly true for the privately owned The New Times. When 

the quantity of development news was compared between the two newspapers, The 

New Times exhibited as much coverage as the government-owned Imvaho Nshya. This 

was a change from what was found by Rwanda's High Council of the Press (2004) when 

only five issues of the then-weekly Imvaho Nshya carried 32 development news items, 

while nine issues of the bi-weekly The New Times carried only 17. This trend of 

advancing development news in The New Times may have reflected the newspaper's 

managing editor Collin Haba's assertion in 2012 that "papers which carry developmental 

stories are maintaining circulation" and "development journalism is bringing in more 

money for media and this trend is going on globally" (MHC, 2012, p. 49).  

 But this result seemed to contrast with Soola's (2003) assertion that 

commercialization of news was "perhaps the most potent threat to the use of the media 

68 
 



for development goals" because the target audience for development, the often rural 

poor, was not attractive to advertisers since they lack "enough purchasing power to 

justify the advertiser or sponsor's patronage" (p. 122). Closer examination of the 

development topics represented in the newspapers' development news began to shed 

light on and reinforce Soola's contention, and to present a challenge for development 

journalism in Rwanda. The specific development topics featured in The News Times 

were strongly oriented toward market and capital development, rather than pro-poor, 

rural programs. This discussion will elaborate further on that fact below. 

 Among the most interesting results in this study derived from the 12 

development topics subsequently re-coded into eight topics to illuminate priorities 

expressed in Rwanda's Vision 2020 and the UN's Millennium Development Goals. Of 

those topics, the most frequent in both newspapers was infrastructure, encompassing 

telecommunication, transportation, electricity and water, tourism, and construction. 

Infrastructure was one of the key pillars of Vision 2020 development strategy, but as 

Short (2008) noted, "areas such as transport limitations and energy problems – issues 

that directly affect industry—do not figure in the Millennium Development Goals" (p. 

65). The most frequent topics after infrastructure were business and administrative 

reforms, also pillars of Vision 2020 not present in the MGDs. Many of Rwanda's 

governance reforms focused on building regulatory oversight conducive to private 

sector investment (Mutebi et al, 2003). Viewed together, these development priorities 

69 
 



"might be taken to suggest that Rwanda does indeed put an emphasis on sustainable 

development – at least of its industry" (Short, 2008, p. 60). 

 The result also can help explain the emphasis on development shown by the The 

New Times in light of the contradiction Soola perceived between the commercial 

imperative of independent media and the purchasing power of the poor. The 

development expressed by Vision 2020 and most reported in the newspapers was pro-

business rather than pro-poor, and the business audience does have the purchasing and 

advertising resources needed by commercial press. 

 Vilanilam (1979) found that independent newspapers carried more development 

news than other newspapers, and proposed that was because independents did not 

have to contend with external priorities competing for readers' attention. From that 

perspective, the independent The New Times may be free of Imvaho Nshya's burden of 

official or political imperatives of a government-owned newspaper. Both Rwandan 

newspapers carried similar percentages of development news, but Imvaho Nshya 

carried a much higher percentage of domestic non-development news, while The New 

Times published more sports and entertainment popular content. The competing 

imperatives of the two newspapers were evidenced among development topics in The 

New Times' significantly larger focus on business—which accounted for 21 percent of its 

development content compared to 9 percent for Imvaho Nshya—and Imvaho Nshya's 

70 
 



emphasis on administrative reforms—22 percent of all its development content 

compared to 11 percent for The New Times. 

 In contrast to Vision 2020, the Millennium Development Goals focus 

overwhelmingly on a pro-poor agenda that spotlights health (in three of the eight 

MDGs), education, women and gender equality, and eradication of poverty. Overall, the 

MGDs had a poor showing among development topics in Rwanda, though with 

informative differences between the two newspapers. Women and gender equality was 

the third most-frequent development topic in The New Times, while it was tied for 

second-to-last in Imvaho Nshya. This might be seen to indicate a relatively high 

economic status for women in the country, and/or a comparatively low social priority. 

That was a disappointing result for the government newspaper in a country with a large 

number of widows of the Genocide, but perhaps reflective of the low position of gender 

equality as a "cross-cutting area" of focus in Vision 2020. 

 Health as a development topic was the second least-frequent topic in The New 

Times, and tied for second least-frequent in Imvaho Nshya, despite comprising three of 

the MGDs, in the forms of HIV/AIDS, maternal health, and child mortality. Health did not 

earn a top-level representation in the pillars of Vision 2020. Though education was 

present among the Vision 2020 pillars in the form of "human resource development" it 

had a poor showing in both newspapers. 

71 
 



 The content analysis results for agriculture, however, were a complicating factor. 

While low on the list for The New Times, as might be expected in a country with a 

majority of poor engaged in subsistence agriculture and little purchasing power, 

agriculture was the third most-frequent development topic in Imvaho Nshya. Though 

agriculture occupied some three-fourths of the population, it was only a small percent 

of development coverage, and even of that a portion was focused on modernization 

rather than grassroots sustainability. Agriculture, present in the MGD goal to eradicate 

hunger, was stressed as a pillar of Vision 2020 in its "productive and market-oriented" 

form. As Ansoms & Rostagno (2012) described, that difference presented smallholder 

farmers, the majority of Rwanda's population, with a problem: government and 

business interests pushed them to "insert themselves in a stringent programme aimed 

at modernisation of the agricultural sector (monocropping, regional crop specialisation, 

market orientation)” (p. 441) . 

 Combined with the low results for education, health and gender equality, and 

the prominence of infrastructure, business, and administrative reforms, this indicated 

an overall development agenda set by the Rwandan government's Vision 2020, but 

expressed with competing influences within development journalism. Development 

priorities exemplified in both newspapers combined clearly reflected Vision 2020, but 

differences between them indicated that development journalism practice varied based 

72 
 



on each newspaper's structural imperatives. Development journalism at Imvaho Nshya 

reflected a political governance imperative, and at The New Times, a commercial one. 

 Study findings on sources and actors represented in development news 

illuminated the communication processes that supported development. The desired 

result of development expressed in Vision 2020 and featured in Rwandan development 

journalism, as described above, was traditional modernization with emphasis on capital 

and markets. The communicators of that paradigm were, with equal tradition, 

government authorities. Government comprised nearly half of all sources and actors 

found in development journalism in this study, a result shared equally by both 

newspapers, another indication how development was framed and its agenda set. 

Mason (2007) noted that "ultimately, the reliance on elite sources leads to tight limits 

on the amount of dissent that can take place…especially in a time of crisis" (p. 110). A 

notable finding for the study was the low result for nongovernmental organizations 

(NGOs). As Ansoms & Rostagno described, "the Rwandan government exerts extensive 

control over the management, finances and projects of non-governmental 

organisations" (2012, p. 443) with the result that involvement of civil society in 

development was limited (Mutebi et al, 2003). 

 If civil society fared poorly in the study, the presence of regular citizens and 

beneficiaries of development activities showed slight promise. Nearly one quarter (24 

percent) of all sources/actors comprised local citizens or beneficiaries. By comparison, in 

73 
 



Mckay's study of the highly-regarded Depthnews, 27 percent were "citizens," which 

Mckay found to be a mild participatory representation. Given the demonstrated pro-

government and pro-business results above, the 24 percent presence of local citizens 

and beneficiaries in this study allowed some potential for communication of a pro-poor 

agenda, which Ansoms and Rostagno contended, "starts with the acknowledgement of 

the population’s views on, and perceptions of, poverty" (2012, p. 442). 

 The modest, but not-small number of citizen sources and actors in Rwandan 

development journalism was unexpected because, as Mutebi et al. noted, participatory 

development communication could prove "difficult in a country whose governance has 

for many years been authoritarian and non-participatory, and whose citizenry is 

therefore often characterised as obedient and lacking in policy-oriented civil society 

organisations" (2003, p. 253). Citizen sources/actors numbers were highest not in 

infrastructure, administrative reforms, or business, where government sources/actors 

led, but in agriculture, education, and women and gender equality, areas that were not 

government development priorities. Only in the absence of government did 

development journalism empower citizens to more fully participate in the development 

process.  

 A significant failure in this regard, however, was the inadequacy of participatory 

communication in the area of health, which matched its poor showing in quantity with 

the lowest citizen participation of any topic. By any measure, health is an obtrusive issue 

74 
 



for Rwandans. Average life expectancy was 55.7 years in 2012, and the infant mortality 

rate was 92.9/1000. HIV was the main killer of people over 5 years old, and second only 

to malaria for children under 5. Despite that obtrusiveness, evidence in this study 

showed that health was not a priority issue on the government agenda, and placed it 

near the bottom in frequency within development media. The combined evidence 

demonstrates significant weakness in the model of development journalism practiced in 

Rwanda.  

 Is development journalism in Rwanda "government say-so" journalism? Minister 

of Information Louise Mushikiwabo asserted that Rwandan media is not required to 

"follow what the government says," but should go "where the government wants to go" 

(Haba, 2009, p. 5). Results in this study indicated that in development areas such as 

health, journalism did not stray from limitations expressed actively or passively by the 

Rwandan government. Development journalism was by definition expected to promote 

a positive outlook, and results of this study were overwhelmingly positive, at 65 percent. 

That was a high result compared to limited available earlier studies elsewhere, 

particularly Ogan & Fair (1984) who recorded results at 34 percent positive, and Ogan & 

Swift (1982) at 50 percent. Numbers measuring negative valence were similarly small, at 

10 percent for this study compared to 16 percent for Ogan & Fair and 23 percent for 

Ogan & Swift. But in contrast to Ogan & Fair, negatives were higher in the independent 

newspaper instead of the government newspaper. Though The New Times was widely 

75 
 



considered to be pro-government, that result provided additional evidence of the ability 

of independent media and free press to challenge government hegemony. 

 

Limitations 

 This paper established only a baseline analysis of development journalism 

practice in Rwanda during a single year, 2013. While the two newspapers studied were 

well-established, the only dailies and carried significant news content, there are 

numerous other print, radio, and television outlets that may present development 

communication differently. Additionally, development is a long and complex process 

that occurs, when it does, over the course of decades, and a single year gives at best 

only a snapshot of an evolving system. To understand whether any impact development 

journalism can or does have on national development—directly through strong media 

effects, or agenda setting, or participatory communication—will require a broader 

inquiry and significant resources. 

 It is reasonable to question whether the development journalism study model 

used here and traditionally in the study of development journalism can have 

comparative value, or if the particular historical, cultural, political, demographic, and 

media tradition of a country is too impactful to allow the journalism researcher to draw 

broader conclusions. This study model, perhaps, is a valuable lens through which to 

examine the role of development journalism in a particular setting, but may provide 

76 
 



limited opportunity for prescriptive implementation elsewhere, in other national, 

regional, or development contexts. 

  

77 
 



Conclusion 

 On the surface, development journalism was found to be an active, engaged 

model in 2013 in the Rwandan newspapers The New Times and Imvaho Nshya. But 

detailed examination revealed significant weaknesses in the model's implementation. 

Notably, the government's pro-business development agenda was reported mostly 

intact by the newspapers, unchallenged and poorly audited by participants or by any 

significant pro-poor representation. 

 The results of this study have to be considered in the context of two significant, 

alternately reinforcing and contradictory historical legacies: colonialism and the 1994 

Genocide against the Tutsi. German and Belgian colonizers asserted economic 

development in an authoritarian modernization paradigm implemented via strategies 

that pitted indigenous society against itself; Rwandans have historical reason to distrust 

development processes. With political independence in Rwanda came magnified ethnic 

conflict, and with independent press came hate media; Rwandans have no successful 

experience with nor expectations for a free press. Rwandan society has reason to be 

wary of authority, but also fearful of unfettered participation. 

 Additionally, Rwanda's media face many structural challenges, including lack of 

available formal training, under-developed commercial environment, and restrictive 

government. Pratt (1993) pointed out that development media do not require a well-

developed media system. His work showed "no strong relationships…between media 

78 
 



growth and economic development," and "no relationships…between democratic norms 

and economic and media development" (p. 103). Structural challenges may make 

development journalism more difficult, but they do not make it impossible.  

 Government and media representatives in Rwanda have considered journalism 

to be a significant part in the success of national development plans, echoing assertions 

by journalism and development communication scholars. The theoretical bases for 

development journalism have focused on the legitimacy of goals—modernization 

through open markets, national control to overcome dependency, or democratic 

participation—and effectiveness of outcomes. Rwanda’s national experience of 

colonialism, extreme conflict, underdevelopment, and emerging stability provide an 

important historical, cultural, and economic context to better understand those theories 

of development communication theories and their real-world application in 

development journalism. 

  

  

79 
 



Appendix: Cover of Kangura No. 26 
 

  

80 
 



References 
 
Africa Development Bank Group (AfDB) (2013). Rwanda. Retrieved from 

http://www.afdb.org/en/countries/east-africa/rwanda/  
 
Aggarwala, N. (1979). What is development news? Journal of Communication 29(2), 180-

185. 
 
Ansoms, A. & Rostagno, D. (2012). Rwanda's Vision 2020 halfway through: What the eye 

does not see. Review of African Political Economy 39(133) 427-450.  
 
Banda, F. (2006). An appraisal of the applicability of development journalism in the 

context of Public Service Broadcasting (PSB). Paper presented at the South African 
Broadcasting Corporation's News Content Planning workshop, Boksburg, S.A. 

 
Bhattacharjea, A. (2005). Giving voice to the unheard: a guide to development 

journalism. New Delhi: National Foundation for India. 
 
Berelson, B. (1952). Content analysis in communication research. Glencoe, IL: Free Press. 
 
Berger, B. (1997). The importance of international contributions to the evolution of 

mass communication theory. Paper presented at the Association for Education in 
Journalism and Mass Communication conference, Chicago, IL. 

 
Beyene, Z. (2012). The role of media in ethnic violence during political transition in 

Africa: The case of Rwanda and Kenya. (Doctoral dissertation). ProQuest 
Dissertations and Theses Full Text. (3522072) 

 
Cruz Quebral, N. (2006). "Development communication in the agricultural context 

(1971, with a new forward)." Asian Journal of Communication 16(1), 100-107. 
 
Djokotoe, E. (2013). Ten practical tips for covering development. Washington, DC: 

International Center for Journalists. 
 
Domatob, J., & Hall, S. (1983). Development journalism in Black Africa. International 

Communication Gazette 31, 9-33. 
 
Dorsey, L. (1994). Historical Dictionary of Rwanda. Lanham, Maryland: Scarecrow. 
 

81 
 

http://www.afdb.org/en/countries/east-africa/rwanda/


Edeani, D. (1993). Role of development journalism in Nigeria's development. 
International Communication Gazette 52, 123-143. 

 
Fair, J.E. (1988). A meta-research case study of development journalism. Journalism 

Quarterly 65(1), 165-170, 177. 
 
Fair, J.E., & Shaw, H. (1997). Continuities and discontinuities in communication and 

development research since 1958. Journal of International Communication 46(2). 3-
23. 

 
Freedom House (2013). Freedom of the Press 2013: Rwanda. Washington, DC. Retrieved 

from http://www.freedomhouse.org/report/freedom-
press/2013/rwanda#.UziWRleBVPs.  

 
Haba, C. (2009). 1st annual media and government dialogue. Dialogue report. Kigali, 

Rwanda. Retrieved from http://www.mhc.gov.rw/index.php?id=259.  
 
Haque, M. (1986). Is development news more salient than human interest stories in 

Indian elite press? International Communication Gazette 38, 83-99. 
 
High Council of the Press (2004). Analysis on professionalism in Rwandan media. 

Rwanda Media Monitoring Project, Kigali, RW. Retrieved from http://www.i-m-
s.dk/files/publications/Rwanda%20report%202004%20MMP%20PHASE%20II%20AN
GLAIS.pdf.  

 
Ibelema, M. (2008). The African press, civic cynicism, and democracy. New York: 

Palgrave Macmillan. 
 
International Criminal Tribunal for Rwanda (ICTR) (2003). The Verdict: Summary 

Judgement from the Media Trial. Transcribed in A. Thompson (Ed.), The Media and 
the Rwanda Genocide (277-307). London: Pluto, 2007. 

 
Jacobson, T. (2004). Participatory communication for development and the African 

philosophy debate. In C. Okigbo, & F. Eribo, (Eds.), Development and Communication 
in Africa (pp. 65-76). Lantham, MD: Rowman & Littlefield. 

 
Kabuye, David (2012). Rwanda's media: haunted by its past. The New Times No. 15174, 

12 Nov 2012. Accessed online at 
http://www.newtimes.co.rw/news/index.php?a=60590&i=15174.  

 

82 
 

http://www.freedomhouse.org/report/freedom-press/2013/rwanda%23.UziWRleBVPs
http://www.freedomhouse.org/report/freedom-press/2013/rwanda%23.UziWRleBVPs
http://www.mhc.gov.rw/index.php?id=259
http://www.i-m-s.dk/files/publications/Rwanda%20report%202004%20MMP%20PHASE%20II%20ANGLAIS.pdf
http://www.i-m-s.dk/files/publications/Rwanda%20report%202004%20MMP%20PHASE%20II%20ANGLAIS.pdf
http://www.i-m-s.dk/files/publications/Rwanda%20report%202004%20MMP%20PHASE%20II%20ANGLAIS.pdf
http://www.newtimes.co.rw/news/index.php?a=60590&i=15174


Kagwi-Ndungu, C. (2007). The challenges in prosecuting print media for incitement to 
genocide. In A. Thompson (Ed.), The Media and the Rwanda Genocide (330-342). 
London: Pluto. 

 
Kanuma, S. (2006). Repressive actions give way to business realities. Nieman Reports 

60(2), 21-23. 
 
Kimani, Mary (2007). RTLM: the medium that became a tool for mass murder. In A. 

Thompson (Ed.), The Media and the Rwanda Genocide (110-124). London: Pluto. 
 
Krippendorf, K. (1981). Content analysis: An introduction to its methodology. Beverly 

Hills, CA: Sage. 
 
Lee, P. (1986). National communication and development: A comparative study of four 

British colonies – Nigeria, Guyana, Singapore, and Hong Kong. (Doctoral dissertation) 
ProQuest Dissertations & Theses Full Text. (8621322) 

 
Lent, J. (1978). Mass communications in the Third World: Some ethical considerations. 

Paper presented at the Speech Communication Association Second Summer 
Conference on Intercultural/International Communication, Tampa, FL. 

 
Lootsma, A. (2012). Accessed at 

http://www.undp.org/content/rwanda/en/home/ourperspective/ourperspectivearti
cles/2012/10/15/media-sector-reform-and-the-power-of-social-media-in-
rwanda.html  

 
Mason, A. (2007). Elite sources, journalistic practice and the status quo. Pacific 

Journalism Review 13(1), 107-123. 
 
McDaniel, D. (1986). Development news in two Asian nations. Journalism Quarterly 

63(1), 167-170. 
 
Mckay, F. (1993). Development journalism in an Asian setting: a study of Depthnews. 

International Communication Gazette 51, 237-251. 
 
McQuail, D. (2010). McQuail's Mass Communication Theory (6th ed.). London: Sage. 
 
  

83 
 

http://www.undp.org/content/rwanda/en/home/ourperspective/ourperspectivearticles/2012/10/15/media-sector-reform-and-the-power-of-social-media-in-rwanda.html
http://www.undp.org/content/rwanda/en/home/ourperspective/ourperspectivearticles/2012/10/15/media-sector-reform-and-the-power-of-social-media-in-rwanda.html
http://www.undp.org/content/rwanda/en/home/ourperspective/ourperspectivearticles/2012/10/15/media-sector-reform-and-the-power-of-social-media-in-rwanda.html


Media High Council (MHC), (2010-2011). MHC Annual Report, FY 2010-2011. Kigali, 
Rwanda. Retrieved from 
http://www.mhc.gov.rw/fileadmin/templates/PdfDocuments/Reports_and_Publicat
ions/AnnualReports/MHC_ANNUAL_NARATIVE_REPORT__2010-2011_final-1.pdf.  

 
Media High Council (MHC), (2012). 4th national dialogue on media development, and 

TAEF 5th biannual general meeting. Meeting Report, Kigali, RW. Retrieved from 
http://www.mhc.gov.rw/index.php?id=285.  

 
Melkote, S., & Steeves, H.L. (2001). Communication for development in the Third World: 

theory and practice for empowerment (2nd ed.). Sage: New Delhi. 
 
Minestry of Finance and Economic Planning (MINECOFIN) (2000). Rwanda Vision 2020. 

Retrieved from http://www.minecofin.gov.rw/home/ministry/key-
documents/rwanda-vision-2020.html 

 
Mironko, C. (2007). The effect of RTLM's rhetoric of ethnic hatred in rural Rwanda. In A. 

Thompson (Ed.), The Media and the Rwanda Genocide (125-135). London: Pluto. 
 
Murthy, D.V.R. (2001). Developmental Journalism. New Delhi: Dominant. 
 
Musa, B., & Domatob, J. (2007). Who is a development journalist?: perspectives on 

media ethics and professionalism in post-colonial societies. Journal of Mass Media 
Ethics 22(4), 315-331. 

 
Mustafa, H.D. (1979). A comparative analysis of the use of development news in three 

Malaysian dailies during 1974. In J.A. Lent & J.V. Vilanilam (Eds.), The use of 
development news: case studies of India, Malaysia, Ghana and Thailand (pp. 56-70). 
Singapore: AMIC. 

 
Mutebi, F.G., Stone, S., & Thin, N. (2003). Rwanda. Development Policy Review, 21(2), 

253-270 
 
Ngomba, T. (2010). Re-visiting the contending frontiers of development journalism in 

Africa: of official dogma and journalists' rejection in Cameroon. Journal of 
Development Communication 21(2), 63-76. 

 
Ocwich, D. (2010). Public journalism in Africa: trends, opportunities and rationale. 

Journal of African Media Studies 2(2). 241-254. 
 

84 
 

http://www.mhc.gov.rw/fileadmin/templates/PdfDocuments/Reports_and_Publications/AnnualReports/MHC_ANNUAL_NARATIVE_REPORT__2010-2011_final-1.pdf
http://www.mhc.gov.rw/fileadmin/templates/PdfDocuments/Reports_and_Publications/AnnualReports/MHC_ANNUAL_NARATIVE_REPORT__2010-2011_final-1.pdf
http://www.mhc.gov.rw/index.php?id=285
http://www.minecofin.gov.rw/home/ministry/key-documents/rwanda-vision-2020.html
http://www.minecofin.gov.rw/home/ministry/key-documents/rwanda-vision-2020.html


Ogan, C., & Fair, J.E. (1984). 'A little good news': the treatment of development news in 
selected Third World newspapers. International Communication Gazette 33, 173-
191. 

 
Ogan, C., & Swift, C. (1982). Is the news about development all good? Paper presented 

to the AEJ annual conference, Athens, OH. 
 
Osae-Asare, E. (1979). The Ghana press and national development: a comparative 

content analysis of development news in the national daily newspapers and the wire 
service, April-September 1976. In J.A. Lent & J.V. Vilanilam (Eds.), The use of 
development news: case studies of India, Malaysia, Ghana and Thailand (pp. 72-90). 
Singapore: AMIC. 

 
Pelz, R. (2010). The sportswriter as development journalist: Covering African football. 

Ecquid Novi: African Journalism Studies 31(2), 149-173. 
 
Pollock, J.; D'Angelo, P.; Burd, A.; Kiernicki, K.; & Raudenbush, J. (2010). African 

newspaper coverage of AIDS: comparing new models of press-state relations and 
structural factors in sub-Saharan Anglophone Africa. Paper presented at the 
International Communication Association conference, Singapore. 

 
Pratt, C. (1993). Fallacies and failures of communication for development: a 

commentary on Africa south of the Sahara. International Communication Gazette 52, 
93-107. 

 
Reporters Without Borders (RWB) (2011). Rwanda. Retrieved from 

http://en.rsf.org/rwanda-rwanda-07-01-2010,35948.html 
 
Riffe, D., Aust, C., & Lacy, S. The effectiveness of random, consecutive day and 

constructed week sampling in newspaper content analysis. Journalism Quarterly 
70(1), 133-139. 

 
Rogers, E. (1962). Diffusion of innovations. New York: The Free Press. 
 
Salawu, A. (2001). Development communication in Yoruba newspapers. In E.O. Soola 

(Ed.) Communicating for development purposes. Ibadan, Nigeria: Kraft, pp. 172-184. 
 
Servaes, J. (2004). Multiple perspectives on development communication. In C. Okigbo, 

& F. Eribo, (Eds.), Development and Communication in Africa (pp. 55-64). Lantham, 
MD: Rowman & Littlefield. 

85 
 

http://en.rsf.org/rwanda-rwanda-07-01-2010,35948.html


 
Severin, W., & Tankard, J. (2001). Communication theories: origins, methods, and uses in 

the mass media (5th ed.). New York: Longman. 
 
Short, T. (2007). Sustainable development in Rwanda: Industry and government. 

Sustainable Development 16(1), 56-69. Article first published online: 31 May 2007, 
DOI: 10.1002/sd.328.  

 
Soola, E.O. (2001). Development journalism for print and electronic media journalists in 

Nigeria. In E.O. Soola (Ed.), Communicating for development purposes. Ibadan, 
Nigeria: Kraft, pp. 115-125. 

 
Stempel, G. (1952). Sample size for classifying subject matter in dailies. Journalism 

Quarterly 29(2), 333-334. 
 
Stevenson, R.L. (2004). Press freedom and national development in Africa after the Cold 

War. In C. Okigbo, & F. Eribo, (Eds.), Development and Communication in Africa (pp. 
89-104). Lantham, MD: Rowman & Littlefield. 

 
Sutopo Ks., I. (1983). Development news in Indonesian dailies. Regional Paper 15. 

Singapore: Asian Mass Communication Research and Information Centre. 
 
Temple-Raston, D. (2005). Justice on the grass: Three Rwandan journalists, their trial for 

war crimes, and a nation's quest for redemption. New York: Free Press. 
 
Thompson, A. 2007. Journalism training and media freedom in Rwanda. Media 

Development 54(4), 24-29. 
 
Tshabangu, T. (2013). Development journalism in Zimbabwe: practice, problems, and 

prospects. Journal of Development and Communication Studies 2 (2/3), 312-328. 
 
United Nations Development Program (UNDP) (2013). The millennium development 

goals report, 2013. New York: United Nations. Retrieved from 
http://www.undp.org/content/dam/undp/library/MDG/english/mdg-report-2013-
english.pdf 

 
United Nations Development Program (UNDP) (2013). Table 1: Human Development 

Index and its components. Retrieved from https://data.undp.org/dataset/Table-1-
Human-Development-Index-and-its-components/wxub-qc5k  

 

86 
 

http://www.undp.org/content/dam/undp/library/MDG/english/mdg-report-2013-english.pdf
http://www.undp.org/content/dam/undp/library/MDG/english/mdg-report-2013-english.pdf
https://data.undp.org/dataset/Table-1-Human-Development-Index-and-its-components/wxub-qc5k
https://data.undp.org/dataset/Table-1-Human-Development-Index-and-its-components/wxub-qc5k


Vilanilam, J.V. (1979). Ownership versus development news content: an analysis of 
independent and conglomerate newspapers of India. In J.A. Lent & J.V. Vilanilam 
(Eds.), The use of development news: case studies of India, Malaysia, Ghana and 
Thailand (pp. 31-54). Singapore: AMIC. 

 
Wasserman, H. (2011). Introduction. In H Wasserman (Ed.) Popular media and 

democracy in Africa. London: Routledge. 
 
Wete, F. (1986). Development journalism: philosophy and practice in Cameroon. 

(Doctoral dissertation). ProQuest Dissertations & Theses Full Text. (8625979) 
 
White, R. (2004). "Is 'empowerment' the answer: current theory and research on 

development communication." Gazette 66(1), 7-24. 
 
Xu, X. (2009). Measuring and Mapping Development Journalism. Conference Papers -- 

International Communication Association, 1-22. 
 
Zucker, H.G. (1978). The variable nature of news media influence. In D.B. Ruben (ed.), 

Communication Yearbook, vol. 2. New Brunswick, N.J.: Transaction, pp. 225-240. 
 
 

87 
 


